شناسهٔ خبر: 177688 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: چاره‌ای جز افزایش پذیرش دانشجوی دندانپزشکی نیست

صالحی مبارکه یک نماینده مجلس با انتقاد از کمبود دندانپزشک در مناطق محروم و شهرهای مرزی گفت: نظام سلامت چاره‌ای جز افزایش جذب دانشجوی دندانپزشکی ندارد.

به گزارش «نمابنده»، پروین صالحی مبارکه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بحث کمبود دندانپزشک در ایران نسبت به کل جمعیت بسیار پایین است. این مساله زمانی حادتر می‌شود که تعداد دندانپزشکان در برخی از مناطق محروم یا مرزی صفر بسیار کم است و نظام سلامت چاره‌ای جز افرایش جذب دانشجوی دندانپزشکی ندارد.

وی افزود: در بحث دهان و دندان در شهرهای کوچک، مرزی و محروم به شدت با بحران مواجه هستیم و توجه به این مساله بسیار حائز اهمیت است.

نماینده مبارکه در مجلس تصریح کرد: در میان رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دوران تحصیل به دلیل تخصصی بودن طولانی است. در این مدت که بازه زمانی طولانی نیز هست، تا یک دندانپزشک فارغ التحصیل شده و جذب کار شود، نیروهایی به عنوان بهداشت‌کار دهان و دندان تربیت شوند که در حد یک تکنسین آموزش دیده باشند و توان کارهای اجرایی خاصی را در این حوزه در روستاها و مناطق محروم و مرزی داشته باشند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد: از سوی دیگر تا بحران دندانپزشک در ایران حل شود، راه پیشگیری نیز می‌تواند مفید باشد، غالبا پیشگیری از درمان مفید است. به عنوان مثال ما به جای اینکه روی درمان فقط تمرکز داشته باشیم، قبل از این که مساله به فاجعه تبدیل شود به آموزش بپردازیم.

صالحی در پایان افزود: نظام سلامت و آموزش کشور با توجه به سرانه دندانپزشک در ایران، علاوه بر افزایش ظرفیت دانشجو نسبت به تغییر برخی تعرفه‌ها در بخش خصوصی و دولتی به صورت زیرساختی اقداماتی را انجام دهد. یعنی بخش دولتی برای جذب دندانپزشک برای بخش خصوصی جاذبه‌هایی مانند همان تعرفه در نظر بگیرد.

نظر شما