شناسهٔ خبر: 177683 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

آمریکا و رژیم صهیونیستی نگران اجرای سند راهبردی ایران و چین/ این سند بر توسعه همکاری‌های اقتصادی تاکید دارد

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای معاند منطقه نگران اجرای این سند هستند زیرا این سند همه جانبه است اما بر توسعه همکاری‌های اقتصادی تاکید دارد.

به گزارش «نماینده» شهریار حیدری در خصوص اهمیت گفت‌گوها و پیگیری‌های روسای جمهور ایران و چین برای اجرایی شدن سند راهبردی ۲۵ ساله، گفت: سند راهبردی بین ایران و چین امضا شد و این سند همه جانبه و با تاکید بر توسعه همکاری‌های اقتصادی است، مقامات دو کشور برای اجرایی شدن بندهای مورد توافق باید مرتب در تماس باشند، توافق کاملا کارشناسی است و مسئولین فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و دفاعی کشور تلاش بسیاری برای تدوین این توافق کردند لذا ضرورت دارد که مسئولین برای اجرایی شدن سند در حال پیگیری و تماس با یکدیگر باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: قرار نیست هر عوامل خارجی بر این سند اثرگذار باشد، ایران و چین باید تنها تصمیم گیران باشند. بسیاری از کشورها مانند امریکا نگران اجرایی شدن سند هستند، حتی برخی کشورهای رقیب و معاند منطقه‌ای و به ویژه رژیم صهیونیستی نیز نگران اجرای این سند راهبردی هستند.

حیدری با بیان اینکه محتوای این سند راهبردی را حوزه‌های دفاعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تشکیل می‌دهد، گفت: از نظر راهبردی توسعه روابط و همکاری‌ها در طول ۲۵ سال برنامه‌ریزی شده است و قطعا بعد از گذشت این زمان در خصوص تداوم همکاری‌ها گام برداشته می‌شود و همکاری ها عمیق‌تر خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: تدوین قراردادهای اجرایی ذیل چشم انداز سند راهبردی بین ایران و چین از موضوعات و مطالبات مطرح در تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور بوده است، طرف چینی دستورات لازم برای توسعه همه جانبه همکاری‌های راهبردی به ویژه در زمینه اقتصادی را صادر کرده است و این نکته قابل تاملی برای ماست.

نظر شما