شناسهٔ خبر: 177645 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

به‌جاترین هزینه در حوزه وزارت خارجه هزینه‌کرد برای توسعه رایزنی بازرگانی سفارتخانه‌ها است

متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مجلس معتقد است هزینه کردن در حوزه رایزنی‌های اقتصادی نه تنها هزینه باطل نبوده بلکه به‌جاترین هزینه‌کرد است.

به گزارش «نماینده»، روح الله متفکر آزاد با اشاره به ظرفیت های پیرامونی کشورمان برای برقراری و توسعه روابط اقتصادی و تجاری، گفت: ۱۵ کشور پیرامونی ما با حدود ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت که با جمعیت ایران به ۷۰۰ میلیون نفر می رسد، بستر بی بدیلی را برای استفاده از ظرفیت نخبگان کشورمان در حوزه اقتصاد دانش بنیان به وجود آورده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به پیشرفت های علمی کشورمان در پذیرش بیمار اظهار داشت: گردشگری سلامت در کشورمان محل اعراب است و شهرهایی همچون تبریز، شیراز، مشهد، زاهدان و تعدادی از شهرهای دیگر به نوعی تبدیل به قطب های گردشگری سلامت شده اند که ساکنین کشورهای منطقه برای دریافت خدمات درمانی به آنها مراجعه می کنند.

وی در ادامه همچنین به اهمیت صادرات محصولات دانش بنیان با توجه به ظرفیت های موجود، اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه حدود ۱۴ میلیون نفر از جمعیت جوان کشور ما تحصیلات عالیه دارند، می توانیم به سمت ارائه خدمات دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی در کشورهای پیرامونی حرکت کنیم که نیازمند تقویت بخش خصوصی حوزه دانش بنیان و ارتباط دادن میان این بخش در ایران و سایر کشورها از سوی وزارت خارجه است.

متفکر آزاد در ادامه تأکید کرد: نقطه ثقل تغییرات استراتژی های اقتصادی و تبادلات تجاری ما، کشورهای همسایه هستند.

وی همچنین با اشاره به توافق وزارت امور خارجه و صمت برای افزایش تعداد رایزنان بازرگانی، یادآور شد: در جلسه ای که نمایندگان با وزیر خارجه داشتند، شخصا روی این نکته تأکید کردم که هزینه کردن در حوزه رایزنی های اقتصادی نه تنها هزینه باطل نبوده بلکه به جا ترین هزینه‌کرد است.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی که به سایر کشورهای اعزام می شوند نیازمند شرکت در دوره های آموزشی هستند تا ضمن آشنایی با شرایط منطقه، ساختار کشورهای هدف خود را به خوبی شناسایی کنند؛ همچنین این افراد باید دوره های زبان نیز بگذارنند تا هیچ خللی در برقراری و توسعه روابط تجاری به خصوص با کشورهای همسایه نداشته باشیم.

نظر شما