شناسهٔ خبر: 177638 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

درآمد و هزینه‌های نفتی باید شفاف باشد

نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اصلاح رابطه‌ی مالی دولت با شرکت ملی نفت قطعاً شفافیت در مصرف درآمد نفتی و بهره‌وری در تولید و جلوگیری از فساد را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش «نماینده»، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که فروش نفت می‌تواند برای کشور درآمد قابل توجه‌ای داشته باشد، تصریح کرد: ۱۴.۵ درصد از درآمد حاصل از نفت به شرکت ملی نفت داده می‌شود تا مشکلات مجموعه‌های خود را حل و اقدامات جدیدی را در مجموعه‌هایشان ایجاد کند و مابقی این درآمد به خزانه واریز می‌گردد. مسئله‌ای که وجود دارد این است که این ۱۴.۵ درصد دقیقاً صرف چه اموراتی می‌شود؟ در این راستا باید گزارش و بررسی‌های دقیقی در این حوزه صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر درآمد حاصل از نفت صرف هزینه‌های دیگر شود و استفاده‌ی بنیادین از آن نشود مشکلات در کشور دائماً به دولت‌های بعدی پارو می‌شود. قطعاً شرایط کشور در چنین حالتی خوب نخواهد بود و با بحران‌های متعددی روبه رو خواهیم شد.

این نماینده مجلس یادآور شد: اگر قرار است صنعت نفت سرپا بماند و دچار آسیب نشود باید مشکلاتی که در آن حوزه وجود دارد، حل شود. یکی از این مشکلات عدم شفافیت در میزان حقوق برخی افراد است. بررسی میزان دریافتی‌ها نشان می‌دهد که نسبت پرداختی‌ها رعایت نمی‌شود و افرادی که از حوزه‌ی اکتشاف و کارهای شاخص به دور هستند، درآمد بالایی دارند و عدالت برقرار نمی‌شود.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن افزود: در کنار مشکلات پرداختی، بحث نفوذ برخی افراد هم وجود دارد که باید بررسی شود و اقداماتی در این راستا صورت گیرد. متأسفانه افرادی که در سال‌های گذشته صاحب منصب بودند، مجدداً نفوذ کرده و به شرکت ملی نفت ایران انتقالی گرفته‌اند که این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلاتی در حوزه استخدام می‌شود.

مجبی نجم‌آبادی بیان کرد: برای حل این مشکلات روابط باید اصلاح شود و شفافیت در مصرف این ۱۴.۵ درصد صورت گیرد. در این راستا دولت به اصلاح روابط مالی خود با شرکت ملی نفت پرداخته است و با این اصلاح می‌توان هزینه‌ی شرکت ملی نفت را شفاف و قابل بررسی کرد. قطعاً با شفافیت امور می‌توانیم فساد و مشکلات ایجاد شده را از بین ببریم.

وی ادامه داد: در خصوص این اصلاح مجلس و قانون، شرکت ملی نفت را موظف کرده است که اطلاعات دقیقی از درآمدهای خود بدهد. مجلس با نظارت می‌تواند این موضوع را پیگیر باشد و در راستای این اصلاح، گام‌های مؤثری بردارد تا افزایش شفافیت و بهره‌وری در تولید به وقوع بپیوندد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اصلاح روابط مالی دولت با شرکت ملی نفت ایران قطعاً گام مثبتی است و در آینده باید این روابط بیشتر و جدی‌تر شود. این روابط می‌تواند یک ابزار زیرساختی برای دولت باشد و به دولت در جلوگیری از فساد و شفافیت سازی‌ها کمک کند.

وی در پایان گفت: با شفافیت در مصرف درآمد حاصل از نفت می‌توانیم از این ثروت خدادادی بهتر استفاده کنیم. ما باید به سمت استفاده بهینه و ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها برویم تا فرآورده و ارزش افزوده‌ی بیشتری را برای کشور ایجاد کنیم و از خام فروشی که اساساً به نفع کشور نیست، جلوگیری کنیم. قطعاً این شفافیت سازی‌ها می‌تواند کشور را به سمت افزایش تولیدات ببرد و برای کشور سودمند باشد.

نظر شما