شناسهٔ خبر: 177626 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دیپلماسی همسایگی به دنبال توسعه دیدگاه ایران در فضای تحولات عمیق بین المللی است

عباس مقتدایی نماینده اصفهان نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سیاست دولت و وزارت خارجه در توسعه دیپلماسی همسایگی، گفت: دیپلماسی همسایگی در شرایطی که تحولات عمیق بین‌المللی در حال رخدادن است، دنبال توسعه دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش «نماینده»، عباس مقتدایی در خصوص سیاست‌های دولت در توسعه دیپلماسی همسایگی، گفت: بیرحمی آمریکایی‌ها در ارتباط با دوستانشان اکنون برای همگان مشخص شده است، آمریکایی‌ها نشان دادند که هنگام فرار از افغانستان هیچ رحمی به دوستانشان نکردند، همچنین آمریکایی‌ها در بسیاری از مناطق دیگر جهان نیز چنین رفتاری را داشتند اما اکنون که بایدن رئیس جمهور آمریکا است، هم پیمانان او نیز متوجه شدند که باید بیش از هر چیز به این نکته توجه کنند که آمریکایی‌ها رحم و مروتی نمی‌شناسند و آنها تنها منافع درونی خودشان را مورد توجه قرار می‌دهند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: به همین جهت کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به این نکته توجه کردند و متوجه شدند که همسایگان ماندنی هستند و بیگانگان در حال رخت بربستن، فرار کردن و ترک منطقه هستند و اگر هم نیروهای آنها در مناطقی حضور دارند، به دنبال تامین منافع خود و دست یابی به منابع این منطقه هستند.

مقتدایی یادآور شد: چنین رویکردی در کنار رویکرد دیپلماسی همسایگان که از سوی ایران دنبال می‌شود فضایی را ایجاد کرده که وزیر امور خارجه ایران بتواند به نحو شایسته دیپلماسی همسایگان را پیش ببرد. ارتباط ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس، دریای خزر و کشورهای در همسایگی و حتی کشورهایی که با ما همسایه نیستند اما رفتارهای همسایگی دارند از جمله نکاتی است که وزارت خارجه دنبال می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: سفر هفته‌های گذشته و آینده وزیر و حتی آقای رئیس جمهور در همین راستا است و ما امیدواریم با توجه به تحولات عمیقی که در سطح بین المللی در حال رخدادن است، بتوانیم با توسعه دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و ارتباط وسیع‌تر با کشورهای دیگر در آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و حتی اروپا بتوانیم حد بالاتری از منافع ملی را برای کشور و ملت حاصل کنیم.

نظر شما