شناسهٔ خبر: 177621 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

تبدیل دانش به محصول وجه تمایز جهاد دانشگاهی با سایر نهادهای مشابه

محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به متمایز بودن جهاد دانشگاهی از سایر نهادهای مشابه کشور گفت: جهاد دانشگاهی در راستای تولید محصول حرکت کرده که همین موضوع این سازمان را از سایر نهادهای دانشگاهی متمایز می‌کند.

به گزارش «نماینده»، محمد صفایی در با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با هدف تبدیل دانش به خدمات اجتماعی تاسیس شد، اظهار کرد: در حال حاضر در کشور ما تنها ۲ درصد از دانش تبدیل به محصول می‌شود. از همین رو جهاد دانشگاهی دنبال این است که دانش را به ابزاری سودمند برای جامعه تبدیل و تا کنون هم تا حدودی در راستای نیل به این هدف بنیادین خود توانسته موفق عمل کند.

وی افزود: قطعا جهاد دانشگاهی باید تلاش خود را برای افزایش تولیدات دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف اعم از پزشکی، دارویی، فنی و کشاورزی افزایش دهد. هرچند جهاد دانشگاهی تا کنون در این زمینه موفقیت‌های بسیار خوبی هم داشته اما تا حصول نتیجه و رسیدن به نقطه‌ای که بتوان بخش وسیعی از دانش‌ کشور را تبدیل به محصول کرد، هنوز راه زیادی در پیش است و لازم است جهاد دانشگاهی گام‌های موثرتری در این راه بردارد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی عنوان کرد: در راستای افزایش نقش‌آفرینی جهاد دانشگاهی در تولید محصولات دانش‌بنیان باید بتوان در عرصه‌های مختلف دانشی را تولید کرد که نهایتا تبدیل به محصول و انتفاع اجتماعی شود. در حال حاضر تقریبا تمام دانشگاه‌های کشور از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، در حالی که باید خودشان تولید ثروت کنند. جهاد دانشگاهی باید طوری عمل کند که به عنوان یک الگو برای تمام دانشگاه‌های کشور عمل کند و آنان بتوانند روی پای خود بایستند و تولید ثروت کنند و نیازی به اعتبارات دولتی نداشته باشند.

صفایی در خصوص شعار امسال جهاد دانشگاهی با عنوان «جهاد دانشگاهی، زیست‌بوم نوآوری نخبگان ایرانی» گفت: جهاد دانشگاهی تا کنون در راستای تبدیل شدن به محلی برای رشد و شکوفایی استعدادهای ایرانی موفقیت‌های نسبی داشته اما باید این موفقیت‌های نسبی را تبدیل به موفقیت‌های مطلق کند و بستر را برای تمام نخبگان کشور فراهم آورد تا آن‌ها بتوانند ایده خود را تبدیل به محصول کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به متمایز بودن جهاد دانشگاهی از سایر نهادهای مشابه در کشور بیان کرد: امید است جهاد دانشگاهی همانطور که طی چهار دهه گذشته درخشش‌های خوبی را داشته، در آینده نیز شاهد ظهور موفقیت‌های بزرگتری در این سازمان باشیم.

نظر شما