شناسهٔ خبر: 177608 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

فرانسه دنبال احیای جایگاه اروپا در مذاکرات است/ ایران پای هر توافقی را امضا نخواهد کرد

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرانسه در تلاش است نقش و جایگاه اروپا را در مذاکرات احیا کند، گفت: احیای روابط با کشورهای حاشیه مدیترانه ،خاورمیانه و خلیج فارس، بخشی از سیاست فرانسوی ها است.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد اعلام آمادگی فرانسه برای میانجی گری مذاکرات هسته ای ایران گفت: فرانسه درصدد است تا روند مذاکرات هسته ای احیا شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به گفت و گوی تلفنی امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه با آیت الله رییسی تصریح کرد: فرانسه موضع دوگانه ای را در مذاکرات هسته ای بازی می کند از طرفی دوست ندارد که نقش آمریکایی ها در این مذاکرات معادل همه اروپا باشد و در تلاش است نقش و جایگاه اروپا را در این مذاکرات احیا کند این سیاست کلی فرانسویان است.

نماینده مردم تربت جام بیان با بیان اینکه فرانسه سیاست جدیدی را در منطقه در پیش گرفته است گفت: آنها در تلاشند تا خلاء وجود آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا را به نحوی پر کنند و احیای روابط با کشورهای حاشیه مدیترانه ،خاورمیانه و خلیج فارس، بخشی از سیاست فرانسوی ها است.

به گزارش «نماینده»، رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه فرانسه علاقمند است در این مذاکرات نقش خود را پر رنگ تر از بقیه کشورهای اروپایی ایفا کند، اظهار داشت: تلاش های از سوی دولت فرانسه برای تقویت همکاری ها صورت گرفته و گفت و گوی مفصلی بین رییس جمهور ایران و فرانسه انجام شده است دیدگاه ایران به این کشور منتقل شده و آنها هم دیدگاه آمریکایی ها را منتقل کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: الان که سیاست و مصلحت کشور در این است که با آمریکایی ها به صورت مستقیم گفت و گو نکنیم فرانسویان می توانند این نقش را برای انتقال پیام ایفا کنند و میانجی گری کنند.

رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: چون ایران خواهان حل مساله مذاکرات است از هر کشوری که بخواهد در این زمینه میانجی گری کند استقبال می کنیم.

نماینده مردم تربت جام گفت: با وجود تحریم های اعمال شده از سوی غرب ایران در موضع ضعف نیست ،البته در اینکه به زیر ساخت ها و اقتصاد آسیب های وارد شده است شکی نیست، اما طرف غربی هم خود را فریب می دهد و از زمانی که برجام را امضا کرد و بعد از برجام خارج شد دستاوردی نداشته است آیا وضعیت افزایش سانتریفیوژ ایران کاهش پیدا کرده؟ و یا غنی سازی کمتر شده؟ برعکس نفوذ ایران در خاورمیانه بیشتر شده و قدرت پهپادی ایران هم ارتقا پیدا کرده است جایگاه ایران و آمریکا در خاورمیانه قابل مقایسه نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: زمانی که برجام با ایران امضا شدآمریکایی ها در افغانستان و عراق حضور داشتند اما اکنون از منطقه خارج شده اند این نشان می دهد غرب در موضع ضعف قرار گرفته است.

وی با اشاره به سفر جوبایدن به خاورمیانه اظهار داشت: تلاش رییس جمهور آمریکا برای احیای جایگاه عربستان در بازار انرژی به شکست منجر شد این نشان می دهد که خاورمیانه دیگر خاورمیانه گذشته نیست و تصور آمریکایی ها نسبت به ایران نادرست است.

نماینده مردم تربت جام اظهار داشت: اگر غربی ها فکر می‌کنند ایران با داشتن مشکلات اقتصادی هر خواسته ای را می پذیرد و پای هر موافقتنامه ای را امضا می کند، بزرگترین اشتباه غربیهاست. ملت ایران هرگز در برابر خواسته نظام سلطه تسلیم نخواهند شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اعلام آمادگی فرانسه برای میانجی گری مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا گفت: ایران کشورهای قطر، عمان و عراق را برای میانجی گری ترجیح می دهد چون پیوندهای عمیق تری با این کشورها داریم و درک بهتری از مسائل منطقه ما دارند البته هر کشوری که بخواهد مساعی جمیله و میانجی گری کند ایران استقبال می کند.

رحیمی جهان آبادی بیان داشت:خاورمیانه زمانی زیر سیطره آمریکایی ها بود اما در شرایط فعلی اجلاس اخیر عربستان نشان داد که متحدان آمریکایی ها هم معتقدند که نمی شود با طناب آمریکا به چاه رفت و در سفر اخیر بایدن به عربستان هم رفتار سردی با وی صورت گرفت وکشورهای منطقه پی بردند که مشکلات منطقه‌ای را باید خود کشورها حل کنند و امیدی به آمریکایی ها نیست.

نظر شما