شناسهٔ خبر: 177606 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اصلاح ساختار اقتصاد در مذاکرات تاثیر دارد

سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شک نکنید این موضوع که دولت حجت‌الاسلام رئیسی در سخت‌ترین زمان ممکن، شجاعانه تصمیم به اصلاح ساختار اقتصادی گرفته، در مذاکرات بسیار مؤثر است.

ب گزارش «نماینده»، لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در رابطه با شرایط مذاکرات و بدعهدی‌های بیش از پیش آمریکا در گفتگوها، گفت: به عنوان نکته اول باید بدانیم عظمت جمهوری اسلامی به نقطه‌ای رسیده است که آمریکا از مواضع خود جابجا شده و برگشته است و این را به وضوح اعلام می‌کند.

وی تصریح کرد: چه زمانی یک مستکبر حاضر می‌شود در برابر مظلومی که مورد ظلم واقع شده سر خم کند و خضوع داشته باشد؟ همه این نکات را در ادبیات آمریکا می‌توان مشاهده کرد؛ حتی اسرائیل هم مواضع خود را تغییر داده و با برجام موافقت می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: این نقطه از مذاکرات نشان می‌دهد ایران سرسختانه و مبتنی بر عقل با حمایت و قدرتی که مردم به این نظام داده‌اند ایستاد و از حقوق خود دفاع کرد. بنابراین امروز آنها مجبور هستند که با ما مذاکره کنند. این اجبار به هدف همکاری کردن با ما نیست بلکه آنها مجبور شده‌اند که موضع خود را تغییر دهند. این برای ما ارزشمند است و به نظر می‌رسد در نهایت آنها مجبور باشند با ما کنار بیایند.

سیاهکلی اظهار کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در گفتگوها از ابتدای مسیر مشخص و روشن بوده است، اما طبیعی است که میزان شدت و غلظت توجه به رویکردها در دولت‌های مختلف متفاوت بوده است. در دولت سیزدهم حقوق مردم شدیدتر و غلیظ‌تر از گذشته در دست پیگیری قرار دارد.

وی ادامه داد: موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات از ابتدا مبتنی بر نگاه هوشمندانه، مدبرانه و عالمانه رهبر انقلاب که سکان کشتی انقلاب را بر عهده دارند و مورد حمایت مردم هستند، شکل گرفت. آنچه امروز در سیاست خارجی ما نقش آفرینی می‌کند در راستای منافع مردم و مواضع رهبری است. در حقیقت اقتدار امروز کشور نتیجه همین دو رکن یعنی مردم و رهبری است. دولت در این میان نقش واسطه‌ای دارد و مردم و رهبری تولید قدرت می‌کنند.

نماینده مردم قزوین در مجلس در پاسخ به این سوال که دولت چه سیاستی را باید برای افزایش امید و سرمایه اجتماعی مورد توجه قرار دهد؟ عنوان کرد، شک نکنید این موضوع که دولت حجت‌الاسلام رئیسی در سخت‌ترین زمان ممکن، شجاعانه تصمیم به اصلاح ساختار اقتصادی گرفته، در مذاکرات بسیار مؤثر است. بسیاری از افراد فکر می‌کردند در صورت جراحی اقتصادی مردم ممکن است قیام کنند اما شاهد بودیم که جامعه همراهی خوبی با شرایط کرده است. لذا این تصمیم بسیار مهمی بود

سیاهکلی بیان کرد: باید نسبت به معیشت مردم مهربان‌تر و دلسوزتر باشیم و اجازه ندهیم زندگی جامعه زیر چرخ اصلاح له شود؛ قطعاً در این صورت مردم نیز از دولت و تصمیمات مسئولان حمایت می‌کنند. اما شک نداشته باشید این موضع اصلاح اقتصادی دولت در مذاکرات بسیار اثرگذار است و طرف مقابل را وادار می‌کند جایگاه خود را بشناسد.

وی با تاکید بر اینکه قطعاً نیاز است برخی رویکردها اصلاح شوند، خاطرنشان کرد: علیرغم همه مشکلات، وابستگی ما به ارز به حداقل رسیده است. در درون کشور برنامه‌هایی که نسبت به مقابله با تحریم صورت می‌گیرد قابل توجه بوده و تولیدات خوبی شروع شده است.

نظر شما