شناسهٔ خبر: 177584 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حل مسائل در هم تنیده ایران و افغانستان در سایه هماهنگی وزارتخانه‌های خارجه و کشور

نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر تامین حق آبه ایران از افغانستان، فعال کردن بازارچه‌های مرزی و سامان بخشی مهاجران افغان، گفت: هماهنگی دو وزارتخانه خارجه و کشور می‌تواند بخش عمده‌ای از مسائل مرتبط ما با افغانستان را حل ‌کند.

به گزارش «نماینده»، حسین نوش آبادی در خصوص ضرورت استفاده از ابزار دیپلماسی برای تامین حقآبه ایران از افغانستان، گفت: ایران و افغانستان مرز طولانی دارن و بسیاری از مسائل امنیتی، سیاسی، اقتصادی و حتی موضوعات مرتبط در حوزه آب و انرژی دو کشور به ویژه استان‌های مرزی دو کشور به هم پیوند خرده است. از این رو فعال کردن بازارچه های مرزی یا پیگیری برای تامین حقآبه ایران لازم است و نیاز به اقدامات عاجل از سوی مسئولان دو کشور دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: همکاری‌های دو کشور در حوزه مسائل امنیتی باید افزایش یابد. همسایگی اقتضائاتی دارد که دو کشور باید به آنها توجه کنند. تامین حقآبه هیرمند از موضوعات به حق و از مطالبات جدی مردم به خصوص مردم استان سیستان و بلوچستان است لذا برای رعایت اقتضائات همسایگی حقوق دو کشور همسایه باید تامین شود.

وی در ادامه اظهار کرد: مسائل کشور افغانستان در هم تنیده است، از موضوعاتی چون مهاجران تا مباحث تجاری و بازارچه های غیرفعال مرزی و تا موضوعات مرتبط با تقسیم آب های مرزی و سدهای مشترک باید مورد توجه قرار گیرد.

نوش آبادی معتقد است: وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور برای ساماندهی مناسبات و پیگیری حقوق ملت ایران از افغانستان باید همکاری مشترک را آغاز کنند. هماهنگی این دو وزارتخانه قطعا به حل بخش عمده‌ای از مسائل ما در ارتباط با افغانستان کمک می کند.

نظر شما