شناسهٔ خبر: 177580 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ایران می‌تواند در کنار روسیه و چین به مهم‌ترین کشور تاثیر گذار منطقه تبدیل شود/ ارمنستان پل منحصر به فردی در روابط ایران و اتحادیه اروپا

آرا شاوردیان نائب رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان با بیان اینکه روابط ایران و روسیه باید به سطح جدیدی ارتقا یابد، گفت: با توجه به مقاومت ملت ایران در برابر تحریم‌های غرب، ایران می‌تواند در کنار ابرقدرت‌ها به ویژه روسیه و چین به مهم ترین کشور تاثیر گذار منطقه تبدیل شود که نفوذ مهم ایران در منطقه را تقویت خواهد کرد.

به گزارش «نماینده»، آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری «ایراوونک» ارمنستان، گقت: روابط ایران و ارمنستان چه پس از جنگ ۴۴ روزه و چه در زمان شیوع کرونا توسعه یافته و به ویژه حجم مبادلات تجاری به طور چشم گیر افزایش یافته و به حدود ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.

نائب رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان در بخش دیگری از مصاحبه خود تاکید کرد: در حال حاضر، جنگ روسیه و اوکراین واقعیت های جدیدی را به منطقه دیکته کرد. به ویژه در نتیجه اعمال تحریم‌های ضد روسیه از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا، انتظار می‌رود روابط ایران و روسیه به سطح جدیدی ارتقا یابد، به‌ ویژه با توجه به اینکه ایران سالیان زیادی است که با تحریم‌های غرب مواجه بوده است. بنابراین ایران می‌تواند در کنار ابرقدرت ها به ویژه روسیه و چین به مهم ترین کشور تاثیر گذار منطقه تبدیل شود، که نفوذ مهم ایران در منطقه را تقویت خواهد کرد.

شاوردیان افزود: از نظر سیاسی نیز دو کشور روند توسعه روابط را به طور جدی پیگیری کرده و می‌توان سفر مقامات عالی رتبه ایران به ارمنستان از جمله سفر دادستان کل کشور، وزیر راه و شهرسازی، دبیر کل شورای عالی امنیت ملی کشور و همچنین سفر آقای آلن سیمونیان رئیس مجلس شورای ملی به تهران و بسیاری از دیدارهای دوجانبه دیگر را گواه این ادعا دانست و روند تعمیق روابط ایران و ارمنستان را خاطر نشان کرد.

این عضو هئیت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با توجه به شرایط منطقه ای و اشتراکات عمیق تاریخی و فرهنگی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، اراده و عزم جدی برای تعمیق روابط ایران و ارمنستان را در سطح بالایی دانست و گفت: ایران و ارمنستان در کنار سایر حوزه‌ ها در راستای توسعه روابط فرهنگی و اجتماعی گام‌هایی را بر داشته و بر می‌دارند، که به‌عنوان مثال، می‌توان به طرح‌های تقویت روابط بین شهرها، به واسطه توافقات خواهرخواندگی اشاره کرد. برای ایران، ارمنستان پل منحصر به فردی در روابط ایران - اوراسیا و ایران - اتحادیه اروپا محسوب می شود.

آرا شاوردیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نشست اخیر روأسای جمهور روسیه و ترکیه به همراه حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور ایران در تهران و فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اردوغان تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدارها تاکید کردند که اگر سیاست بستن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با چنین تصمیمی مخالفت خواهد کرد، زیرا آن مرز یک راه ارتباطی چند هزار ساله است. در خصوص سفر روسای جمهور دو کشور به تهران و نتایج و انتظارات از نشست آستانه، محور اصلی این اجلاس موضوع عدم دخالت قدرت های سوم در مناقشات منطقه ای بود.

وی افزود: همانطور که در متن بیانیه مشترک سران ایران، روسیه و ترکیه آمده است، آنها توافق کردند که قالب سه جانبه را گسترش داده و برای حل موضوع کلیدی اجلاس، یعنی مشکل سوریه و گسترش همکاری‌ ها تلاش کنند. با این وجود، بیانیه ایران در خصوص عدم تغییر نقشه ژئوپلیتیک منطقه از موضوعت کلیدی دیدارهای اجلاس تهران بود.

نظر شما