شناسهٔ خبر: 177464 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

امیرابراهیم رسولی در برنامه سرآغاز:دلیل تخریب مجلس یازدهم غرائض سیاسی است/ اگر "نسل نو" را باور کردیم جوانگرایی در کشور شکل می‌گیرد/شکستن برخی حصارها در مجلس از ویژگی های مدیریتی قالیباف است

رسولی مدیر کل هیئت رئیسه مجلس: مجلس یازدهم به شدت تخریب می شود و یکی از دلایل این است که در این مجلس جوانگرایی هست و پوست اندازی شکل گرفته و دوستان جوانی آمدند و کارهایی را دنبال کردند از جمله شفافیت؛ پیگیری نمایندگان جوان در به نتیجه رسیدن قانون شفافیت بسیار موثر بود.

به گزارش «نماینده» ، امیرابراهیم رسولی مدیرکل هیئت رئیسه و مشاور رئیس مجلس در برنامه اینترنتی سرآغاز درخصوص موضوع "جوانگرایی" اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در طول چند سال اخیر و به ویژه پس از بیانیه گام دوم نقشه راهی را مشخص کردند؛ البته در این زمینه اشتباه برداشت هایی صورت گرفت به گونه ای که ایشان بعد از بیانیه گام دوم تکمله ای زدند و فرموند شهید سلیمانی در ۶۰ سالگی جوان بودند؛ یعنی تصور میشد جوان گرایی به سن است درصورتی که باید فهم درستی از جوانگرایی داشت و به درستی در این زمینه عمل کرد.
وی بر همین اساس تصریح کرد: در غیر این صورت جوانگرایی تبدیل به جوان فریبی خواهد شد؛ جوانگرایی در جاهای مختلف تعریف خود را دارد، برای مثال جوانگرایی در حوزه مجلس و حوزه اجرا جدا از یکدیگر هستند؛ معتقدم بدنه مدیریتی کشور را باید به سمت جوانگرایی پیش برد و اتفاقا در آنجا سن مهم است اما در مجلس فردی که میخواهد بر صندلی قانونگذاری بنشیند باید علاوه بر تحصیل دارای تجربه باشد و تخصص خود را در خدمت قانون گذاری و نظارت قرار دهد در غیر این صورت آسیب زا خواهد بود.

رسولی با بیان اینکه باید ببینیم مرادمان از جوانگرایی و نسل نو کیست و چه تعریفی از نسل نو داریم، گفت: یک جوان نسل نو ممکن از لحاظ فکری و ظاهری با ما تفاوت داشته باشد اما پایبندی به اصول مهم است؛ ما وظیفه داریم برای نسل نو دایره را بازتر کنیم حال چه در حوزه مذهب یا قومیت و یا موارد دیگر؛ باید با جوانان با زبان خودشان صحبت کرد.
مدیرکل هئیت رئیسه مجلس در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه با توجه به سابقه طولانی شما در مجلس کدام بخش از پارلمان بیشتر درحوزه جوانگرایی فعال است، اظهارداشت: معتقد نیستم در قانون گذاری قشربندی کنیم و باید اقشار را در مصلحت و مشکلات کشور دید البته مجلس یازدهم قانون هایی در این راستا تصویب کرده است؛ برای مثال در حوزه کسب و کارها قوانینی در مجلس شکل گرفت که به نفع جوانان تفسیر می شود.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب چندین بار به مجلس یازدهم اطلاق مجلس انقلابی را دادند، ادامه داد: مجلس یازدهم به شدت تخریب می شود و یکی از دلایل این است که در این مجلس جوانگرایی هست و پوست اندازی شکل گرفته و دوستان جوانی آمدند و کارهایی را دنبال کردند از جمله شفافیت؛ پیگیری نمایندگان جوان در به نتیجه رسیدن قانون شفافیت بسیار موثر بود.

رسولی ادامه داد: البته جوانانی داریم که کار کرده اند و میتوان از همه آنها استفاده و جوانگرایی درست را پیاده کرد.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه شما در گفت وگویی مطرح کردید "جوانگرایی مد شده است"، حالا مد خوب است یا بد؟ افزود: لزوما و همیشه مد بد نیست و کسی هم مخالف جوانگرایی نیست اما اگر به جوانی بگویند مدیرعامل پتروشیمی شود باید برود؟ در حالی که هیچ تجربه و مدرک تحصیلی در این زمینه ندارد! باید مسئولیت ها را در حوزه ای که در آن تخصص داریم بپذیریم، ما در کشور باید عادت کنیم نه بگوئیم.
مدیرکل هئیت رئیسه مجلس یادآورشد: ما باید بستری فراهم کنیم وقتی دوره سنی افراد از حوزه اجرا خارج شد به حوزه مشاوره بروند تا هم جایگاهشان حفظ و هم از تجربیاتشان استفاده شود و از سوی دیگر جا برای جوانان باز شود؛ جوانی هم که درس خوانده باید برای ارتقا و پیشرفتش تلاش کند؛ این موارد با این بسترسازی به یکدیگر متصل میشود.

وی در پاسخ به این سوال که برای پوست اندازی و جوانگرایی چه ترفندی باید صورت گیرد، تصریح کرد: ترفند نمی خواهد قانون میخواهد و قانون آن هم‌وجود دارد که قانون بازنشستگی است؛ حال استثنائاتی وجود دارد اما کم است؛ از این رو اگر پوست اندازی درست شکل بگیرد شیرینی آن به جامعه منتقل می شود؛ اینکه با ۲ وزیر و یا ۴ نماینده جوان آیا شیرینی جوانگرایی به جامعه رسیده؟ من تصور میکنم نرسیده است چرا که نباید به صورت سلیقه ای عمل کرد بلکه باید منطقی پیش رفت.
رسولی در ادامه این برنامه تصریح کرد: جوانگرایی در کشور شدنی است به شرطی که نسل نو را آن طور که هست باور کنیم؛ نسل نو را با توجه به فضای موجود کشور و ظرفیت ها ببینیم و از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.

مدیرکل هیئت رئیسه مجلس در خصوص وظایف این اداره کل نیز یادآورشد: امورات مهمترین قسمت مجلس یعنی صحن چه در بخش سخت افزار و چه نرم افزار و همچنین محتوا و دستور جلسات در این اداره کل صورت میگیرد و با کمک معاونت قوانین و نظارت این موارد را انجام میدهیم.
وی در خصوص جوانگرایی در اداره کل متبوعش نیز گفت: ما از تمامی نیروهائی که حضور داشتند استفاده کردیم تا چرخش نیرو اتفاق بیفتد و معاونم از من جوان تر است.

وی بر همین اساس تصریح کرد: آسیبی که در بحث رسانه در کشور وجود دارد این است به جای اینکه به این موضوع بپردازند که در مجلس چه قوانینی تصویب میشود به این میپردازند که چه کسی نطق کرد و داد زد و در واقع بیشتر به حواشی پرداخته میشود البته این جذابیت کار رسانه ای است اما بالاخره یک درصدی هم برای پرداختن به قوانین باید قرار داد.
رسولی با تاکید بر اینکه ۲ سال از مجلس یازدهم گذشته و این مجلس قوانین خوبی تصویب کرده است، گفت: در حوزه تحریم ها، کسب و کارها، شفافیت اقدامات خوبی در مجلس صورت گرفته اما این مجلس تخریب میشود و به نظرم دلیل این تخریب ها غرائض سیاسی است که چرا هم حزبی من وارد مجلس نشده و چون رسانه هم دارند شروع به تخریب می کنند؛ از این رو باید این فضا درست شود.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص ارتباطش با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و اینکه مشاور رئیس مجلس بودن چطور است، گفت: دو سال از عمر کاری ام با آقای قالیباف میگذرد، هر فردی در کشور که مسئولیت دارد ممکن است ویژگی های مثبت و منفی برای او تعریف کنند و یا او را تخریب کنند اما من آنچه در این دو سال از کار کردن با آقای قالیباف دیدم و لذت بردم نوع کار کردن با ایشان است؛ درواقع سخت کوشی و پرکاری و شکستن بعضی حصارها که سال ها در مجلس وجود داشت از ویژگی های قالیباف است البته ممکن است بسیاری از این موارد نماد بیرونی و رسانه ای نداشته باشد اما من که سال ها در مجلس حضور داشته ام میبینم که چطور برخی سدها را در مجلس شکست و در ادامه نمایان تر میشود اما لذت کار کردن با رئیس مجلس یازدهم سخت کوشی و پرکاری اش است و در کار جدی و محکم اما قلب به شدت مهربانی دارد.

نظر شما