شناسهٔ خبر: 177463 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر

ورق استیل بگیر

ورق استیل بگیر و نگیر موضوع مقاله امروز است. تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر را می توانیم در چندین و چند مورد بدانیم. اما مهم ترین آن ها مربوط به خاصیت مغناطیسی می شود که این ورقه ها دارند. فراموش نکنید که ورقه های استیل لازم است تا حتما یا دارای خاصیت مغناطیسی می شوند و یا به طور کلی فاقد آن باشند که در نهابت با دو اصطلاح بگیر و نگیر شناخته می شوند. برای آشناییت هرچه بیشتر شما با این موضوع سعی کرده ایم تا این مقاله را آماده سازی کرده و در مورد آن توضیحات کاملی را بیان کنیم که در این زمینه از اطلاعات کاملی برخوردار شوید.

ویژگی های مغناطیسی ورق استیل

همان طور که می دانید آهن و بسیاری از فلزات دارای ویژگی های مغناطیسی هستند. این فلزات که در کنار عنصر آهن دارای این ویژگی می شوند، به دلیل آن است که ساختاری آلیاژ گونه داشته و فلز و عنصر آهن نیز در داخل آن ها وجود دارد. همین موضوع سبب می شود تا آن ها نیز این خاصیت را پیدا کنند. ورقه های استیل نیز دقیقا از همین گروه و دسته هستند. زیرا استیل به آلیاژ آهنی گفته می شود که علاوه بر آهن دارای عناصر دیگری نیز می باشد. در این بین این آلیاژ می تواند یا به حالت بگیر و یا به حالت نگیر ظاهر شود که هر کدام را در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد.

ورق استیل بگیر

ورقه های استیل بگیر در حقیقت به ورقه هایی گفته می شود که اگر یه آهن ربا را به آن ها نزدیک کنید متوجه می شوید که آهن ربا جذب ورقه ها می شود. این موضوع سبب می شود تا در بسیاری از موارد بتوان از این ورقه ها در موارد و کاربردهای گوناگون استفاده کرد.

بگیر بودن یک ورق استیل به دلیل کم بودن میزان عنصر کروم در آن است. در واقع هر قدر میزان کروم کمتر باشد، بگیر بودن یا خاصیت مغناطیسی ورقه های استیل نیز بیشتر می شود. دو گروه و یا همان گرید بزرگ ورقه های استیل بگیر نیز گریدهای 300 و 400 هستند.

ورق استیل نگیر

اما ورق استیل نگیر چه ویژگی هایی دارد؟ این ورقه ها در میدان های مغناطیسی جهت گیری نمی کنند و توسط آهن ربا نیز جذب نمی شوند. همین ممسئله باعث می شود تا استفاده از آن در مواقعی که نباید آهن ربا به ورقه ها و محصولات استیل بچسبد، اهمیت و الویت زیادی پیدا کند. ورقه های استیل نگیر نیز ساختار و عناصری مشابه با ورقه های بگیر دارند، اما در میان میزان کروم موجود در آن ها بسیار بیشتر بوده که سبب می شود ورقه ها خاصیت نگیر پیدا کنند.

ویژگی های مربوط به ورق استیل بگیر

در شناخت ویژگی های مربوط به ورق استیل بگیر و همچنین در بررسی تفاوت های موجود بین این دو نوع از ورق ها لازم است تا حتما ویژگی های آن ها را به درستی و به خوبی مورد بررسی قرار دهیم. همین موضوع سبب می شود تا بتوانیم هرچه بهتر و بیشتر این محصولات را بشناسیم.

  • خاصیت مغناطیسی

وجود خاصیت مغناطیسی اولین موردی است که در خصوص انواع ورق استیل بگیر وجود دارد. بگیر بودن و داشتن خاصیت مغناطیسی سبب می شود تا ورقه استیل ما به سادگی جذب آهن ربا شود و همین موضوع می تواند یک مزیت بسیار خوب برای به کار گیری این نوع از ورقه ها در بسیاری از موارد باشد.

  • عدم سخت شدگی

دومین ویژگی در ارتباط با عدم سخت شدگی آلیاژهای بگیر است. آلیاژهای بگیر به راحتی دچار سخت شدگی نمی شوند و همین موضوع سبب می شود تا استفاده از آن ها در برخی از موارد کار را سخت کند.

  • مقاومت نسبت به خوردگی

مقاومت نسبت به خوردگی، آپشن و ویژگی است که در هر فلزی دیده نمی شود. در حقیقت این آپشن سبب می شود تا ورق استیل بگیر ما بتواند در برابر مواد شیمیایی مختلف به خوبی از خودش مراقبت و محافظت کند. نداشتن خوردگی و همچنین مقاومت در برابر مواد شیمیایی مختلف و خورنده یکی از ویژگی های مثبت انواع ورق استیل بگیر است.

  • مقاوم به حرارت

مورد چهارم در خصوص میزان مقاومتی است که این ورقه های استیل می توانند از خودشان در برابر حرارت نشان دهند. هر قدر میزان مقاومت ورقه ها در برابر حرارت بیشتر باشد، می توان گفت که کاربرد آن ها در صنعت نیز بالاتر خواهد رفت.

  • مقاوم در برابر اکسیداسیون

میزان مقاومت ورقه های استیل در برابر اکسیداسیون و همچنین عدم زنگ زدگی آن ها نکته مهم بعدی است که می توانیم به آن بپردازیم. می توانید به سادگی متوجه شوید که انواع فلزهای بگیر در برابر رطوبت و همچنین در مجاورت هوا و آب دچار زنگ زدگی و خرابی نمی شوند. این موضوع نیز اهمیت بسیار زیادی در استفاده از آن ها در صنایع مختلف و گوناگون دارد.

ویژگی های ورق استیل نگیر

در خصوص ویژگی ها و خصوصیات ورق استیل بگیر مواردی را مطرح کردیم، در خصوص ویژگی های ورق استیل نگیر چه موضوعاتی را می توانیم بیان کنیم؟ آیا این ورقه ها نیز همچون ورقه های بگیر دارای ویژگی های خاصی هستند که لازم است مورد بررسی قرار گیرند؟

  • مقاومت نسبت به حرارت و گرما

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در مورد ورق استیل نگیر وجود دارد مربوط به مقاومت آن در برابر گرما و حرارت می شود. شاید تعجب کنید اما ورقه های استیل نگیر به شکلی ساخته شده اند که در یک محدوده دمایی خاص هر قدر دما افزایش پیدا کند، مقاومت ورقه ها نیز افزایش پیدا می کند.

  • مقاوم در برابر خوردگی

مورد بعدی در خصوص مقاومت این فلزات در برابر خوردگی است. این مقاومت مربوط به وجود فلزاتی همچون نیکل و کروم در این آلیاژها می شود. نیکل و کروم از جمله مهم ترین عناصری هستند که در ورقه های استیل وجود دارند و می توانند ویژگی ها و خواص این ورقه ها را به شکل خاصی تعیین کنند.

  • عدم پوسیدگی

مزیت و ویژگی مثبت بعدی مربوط به عدم پوسیدگی و مقاومت این ورق های فلزی می شود. عدم پوسیدگی در حقیقت مقاومت بالای ورقه های استیل نگیر را در برابر رطوبت و... نشان می دهد. دلیل این موضوع نیز وجود کربن در این آلیاژها و فلزات است.

جمع بندی

مواردی که در طول این مقاله در خصوص ویژگی های ورق استیل بگیر و نگیر مطرح شد را می توانیم برای درک هرچه بهتر تفاوت های موجود میان این دو نوع از ورق استیل در نظر بگیریم. همان طور که متوجه شدید این دو گروه از فلزات دارای تفاوت های آن چنان زیادی نیستند و همین موضوع سبب می شود تا شباهت های بین آن ها گاهی اوقات سبب سردرگمی شما در زمان خرید شود. برای خرید هر کدام از ورقه های استیل می توانید به سایت www.felez.org مراجعه کنید که هم قیمت ورق استیل و کیفیت مناسبی را برای محصولاتش ارائه می کند و هم آن که به نوعی این محصولات را به شما ارائه می دهد که پیش از آن تمامی اطلاعات را در اختیار شما گذاشته باشد.

نظر شما