شناسهٔ خبر: 177461 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بازگشت آمریکا به برجام بدون انتفاع اقتصادی برای ایران ممکن نیست

راستینه نماینده مردم شهرکرد در مجلس تاکید کرد: برجام زمانی احیا می شود که جمهوری اسلامی از همه ظرفیت های اقتصادی آن بهره مند شود، تحریم های اقتصادی لغو شود.

به گزارش «نماینده» احمد راستینه هفتشجانی ، با اشاره به شکست سفر بایدن به منطقه و تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: تحولات منطقه غرب آسیا به گونه ای پیش رفته است که نشان می دهد هیچ تغییری در منطقه غرب آسیا بدون نظر و هماهنگی جمهوری اسلامی ایران به ثمر نمی نشیند، قدرت گیری جبهه مقاومت و شکست نقشه های عبری و عربی برای برهم زدن نظم غرب آسیا به شکست انجامیده و سیاست های ایالات متحده آمریکا برای تولد منطقه جدیدی با رهبری رژیم غاصب اسرائیل با شکست مواجه شد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس ادامه داد: تلاش ایالت متحده آمریکا برای همسو کردن کشورهای عربی و ایجاد اتحاد میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی هم شکست خورد و سفر بایدن به عربستان نشان داد که کشورهای عربی به فهم روشن تری در خصوص ضرورت پذیرش قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران رسیده اند.

وی بیان کرد: کشورهای عربی فهمیده اند امنیت منطقه بدون نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران تحقق پیدا نمی کند و امروز تنگه هرمز در خلیج فارس به عنوان یکی از استراتژیک ترین تنگه های ترانزیت انرژی در دنیا مورد تاکید همگان قرار گرفته است و امروز امنیت خلیج فارس بدون حضور قدرتمند و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر نیست و تحولات روسیه و اوکراین نشان داد تئوری جمهوری اسلامی در این باره که آمریکا قابل اعتماد نیست و کشورها باید مبتنی ظرفیت و توانایی خود به فکر رشد و ارتقا و استقلال کشور خود باشند بیش از پیش در جهان امروز معنا پیدا کرده است.

ایران به مرز بازدارندگی و نقطه بدون بازگشت رسیده

این نماینده مجلس اظهار داشت: از طرفی بعد از مصوبه اقدام راهبردی مجلس که دولت را مکلف کرد با توجه به عدم انجام تعهدات برجامی از سوی آمریکا و اروپا، ایران هم باید تعهدات هسته ای خود را کاهش دهد و طبیعتا دسترسی های مازاد و خارج از پروتکل آژانس بین المللی را محدود کند ظرفیت خوبی برای فعالیت مجدد هسته ای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرد به گونه ای که به سرعت توان غنی سازی کشور ارتقا پیدا کرد و ظرفیت های نوینی از فناوری هسته ای را برای کشور شکل داد به گونه ای که امروز جمهوری اسلامی ایران به مرز بازدارندگی و نقطه بدون بازگشت رسیده و امروز همه کشورهای دنیا اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران به نقطه بدون بازگشت در توانمندی هسته ای دست یافته است که این ظرفیت امکان ارتقا فناوری های هسته ای را شکل می دهد.

راستینه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس فتوای صریح مقام معظم رهبری کاربرد سلاح هسته ای را حرام می داند، گفت: امروز ایران توانسته به همه دنیا نشان دهد که دارای قدرت و توانمندی بدون بازگشت هسته ای است به همین منظور در کنار حمله روسیه به اوکراین و دو مشکل اساسی در عرصه بین المللی از جمله مسئله امنیت غذایی است که به شدت امنیت اروپا و دنیا را با مخاطره رو به رو کرده و همچنین خطر کمبود سوخت مورد نیاز کشورهای اروپایی مطرح است که با تصمیم روسیه به شدت دچار مشکل شده است.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا از یک سو و همچنین افزایش نرخ سوخت از طرف دیگر بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مرکز استراتژیک غرب آسیا و نقطه راهبردی ترانزیت انرژی و غذا مورد توجه جهانیان قرار داده است، بنابراین تحولات امروز نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا برای کاهش تورم در کشور خود و کاهش آسیب های ناشی از افزایش سوخت و غذا که رشد اقتصادی دنیا را با مخاطره رو به رو کرده ناگزیر به پذیرش قدرت جمهوری اسلامی ایران و و تلاش برای بازگشت به برجام است.

این نماینده مجلس مطرح کرد: آنچه که برای ما مهم است ایران دیگر اجازه نمی دهد آمریکا بازگشتی داشته باشد که انتفاعی برای ما نداشته باشد. برجام زمانی احیا می شود که جمهوری اسلامی از همه ظرفیت های اقتصادی آن بهره مند شود، تحریم های اقتصادی لغو شود، جمهوری اسلامی ایران بتواند نفت را آزادانه در بازارهای جهانی بفروش برساند و آزادانه بتواند با آزاد شدن چرخه ارزی، دلار حاصل از فروش نفت را به کشور وارد کند. پول های بلوکه شده کشور آزاد شود به عبارتی برجام بدون ضمانت درست و صحیح در انتفاع اقتصادی ایران معنا ندارد.

وی گفت: به همین منظور واشگتن تلاش می کند تصویر غیر شفافی از بازگشت خود به برجام ارائه کند چرا که آمریکا و اروپا بیش از آنکه ما نیاز داشته باشیم، نیازمند بازگشت به برجام هستند تا بتوانند راحت تر نفت ایران را در چرخه بازار جهانی وارد کنندو هم بتوانند سرعت پیشرفت هسته ای جمهوری اسلامی را کُند کنند به همین منظور برجام زمانی محقق خواهد شد تمام نیازهای اقتصادی ما حاصل شود و برای این بی تردید باید متوجه باشیم آمریکا اگر بدون ضمانت های لازم به برجام برگردد دوباره دچار خسران بزرگ خواهیم شد. ایران در نقطه ای قرار دارد که آمریکا ناگزیر باید شروط جمهوری اسلامی را در انتفاع اقتصادی بپذیرد.

نظر شما