شناسهٔ خبر: 177445 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

گام خوب دولت با قراردادن دیپلماسی در مسیر صحیح/ توسعه دیپلماسی همسایگی در راستای تامین منافع ملی ایران

عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه دولت با تقویت مسیر دیپلماسی به سمت کشورهای منطقه و همسایه گام خوب را در مسیر درست برداشته است، گفت: توسعه دیپلماسی همسایگی و منطقه‌ای دولت را می‌توان در راستای تامین منافع ملی ایران تفسیر کرد

به گزارش «نماینده» ، عباس گلرو در خصوص تغییر مسیر دیپلماسی کشور به سمت دیپلماسی منطقه‌ای در دولت سیزدهم، گفت: در سیاست خارجی دریچه یا پنجره ورود به دنیا، دریچه همسایگی است، لذا در گام اول کشورهای همسایه باید روابط خود را در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسعه دهند تا منافع طرفینی تامین شود، وقتی روابط با همسایه ها به درجه اطمینان بخشی برسد، روابط با دنیا را بهتر می‌توان مدیریت کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: دولت آقای رئیسی با توجه به رویکرد دیپلماسی پویا و فعال و با تمرکز بر حوزه همسایگان، در این مدت به لحاظ شکلی و محتوایی توانسته در توسعه روابط با همسایگان گام موثری بردارد.

گلرو در ادامه با اشاره به آغاز بحران در کشورهای منطقه از سال 2011، اظهار کرد: این بحران‌ها آسیب جدی به لحاظ امنیتی و سیاسی به کشورهای منطقه زد که حاصل آن هم بی‌ثباتی و اختلاف بین دولت‌های منطقه بود. در یک سال اخیر دولت توانست در قالب دیپلماسی پویا و فعال روابط با کشورهای همسایه را به درجه‌ای برساند که امروز شاهد تردد دیپلماتیک‌ها و روابط دو جانبه باشیم گامی که دولت سیزدهم برداشت رفت‌وآمدها و سفرها را در سطوح مختلف تسهیل کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم معتقد است: دولت در بُعد محتوایی با توسعه روابط تجاری و اعتماد سازی با همسایگان توانسته روابط با عربستان که مهم ترین کشور جهان اسلام و منطقه است را مدیریت کند، مذاکرات و گفت‌وگوها بین تهران و ریاض همچنان در حال انجام است. روابط در منطقه شامات که بیش از 10 سال به دلیل حضور گروه‌های تروریستی ناامنی را به همراه داشت نیز تثبیت شده است. توسعه روابط با کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز را هم نباید نادیده بگیریم که توسعه روابط با تاجیکستان نمونه بارز آن است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری سفر روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی و منطقه قفقاز و رئیس جمهور روسیه به ایران، گفت: این رفت‌وآمدها دال بر این است که تمرکز کار روی حوزه همسایگی خوب عمل کرده است.

گلرو تصریح کرد: بر اساس آمار سطح روابط تجاری ما و همسایگان نیز افزایش یافته است. به عنوان مثال روابط تجاری ایران و عمان در طی یکسال گذشته از 250 میلیون دلار به 2 میلیارد دلار رسیده است. این میزان از رشد یعنی گام خوب در مسیر درست برداشته شده است.

نظر شما