شناسهٔ خبر: 177440 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اوکراین و روسیه خواهان میانجیگری کشور ثالث برای حل مناقشه هستند

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مسکو و کی یف تمایل دارند کشور ثالثی بتواند مناقشه آنها را حل و فصل کند.

به گزارش «نماینده» ، شهریار حیدری با اشاره به دعوت وزیر خارجه اوکراین از همتای ایرانی خود برای سفر به این کشور گفت: با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین المللی و منطقه ای، دعوت از وزیر خارجه کشور به اوکراین می تواند سفر مهمی برای کی یف و مسکو باشد. این دو کشور تمایل دارند کشور ثالثی بتواند مناقشه آنها را حل و فصل کند. عموما در فضاهای بین دو کشور ضرورت دارد سایر کشورها که مورد اعتماد هر دو طرف هستند به تنش و درگیری پایان دهند.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس ادامه داد: روسیه و اوکراین به قدرت جمهوری اسلامی و نقش مهم ایران در منطقه و حوزه بین الملل اعتماد دارند، از سوی دیگر میانجیگری در مسائل سیاسی و بین الملل عرف بوده همچنین وزیر امور خارجه ایران همواره دو کشور را به گفتگو دعوت کرده است.

وی بیان کرد: ایران تاکید دارد که کشورهای منطقه تنش و درگیری را با مذاکره و گفتگو حل و فصل کنند و امیرعبداللهیان در همین راستا بارها بیان کرده که اوکراین و روسیه از تنش نظامی فاصله بگیرند و مسائل را از طریق سیاسی که کم هزینه تر است دنبال کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ما نباید به دلیل تنش بین کشورها ارتباط مان را با یکی از دو کشور قطع و با دیگری تقویت کنیم، مسئولان ایران بارها به روسیه سفر کرده و بارها تاکید کرده که تنش اوکراین را با مذاکره حل و فصل کند. از سوی دیگر به اوکراینی ها همین توصیه کرده ایم در دام غربی ها نیافتند. به هر حال ایران با هر دو کشور رابطه اقتصادی و سیاسی دارد و می تواند با سفر به هر دو کشور ضمن میانجیگری بین آنها مباحث مختلف را به طور مستقل دنبال کند./

نظر شما