شناسهٔ خبر: 177439 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

کنفرانس جدّه؛ ادامه طرح‌های بی‌نتیجه معامله قرن و خاورمیانه بزرگ

نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است علیرغم اینکه تعدادی از سران کشورهای عربی در کنفرانس جده حضور یافتند اما با موضوع برگزاری آن مخالف بودند.

به گزارش «نماینده» ، حسین نوش آبادی با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف جدیدی علیه ایران در جریان کنفرانس جده، گفت: تجربه نشان داده پیمان هایی که کشورهای مرتجع منطقه قصد داشتند با حمایت آمریکا علیه ایران تشکیل دهند با شکست مواجه شده که نمونه آن معامله قرن و طرح ایجاد خاورمیانه بزرگ بوده است.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این طرح ها هیچگاه به نتیجه نرسیده چرا که در این زمینه سران کشورها تعیین کننده نبوده بلکه ملت ها تعیین کننده هستند، عنوان کرد: بسیاری از کشورها مثل مصر و عراق مخالف حضور آمریکایی ها در منطقه هستند و مابقی کشورها که اعلام نمی کنند هم در باطن به خطرناک بودن حضور آمریکا در منطقه واقف هستند.

وی در ادامه به نقش آمریکا برای واسطه گری جهت حمایت و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی اشاره و عنوان کرد: در کنفرانس جده شاهد بودیم برخی کشورها هراس از آمریکا را کنار گذاشته و به وضوح درباره شهرک سازی های اسرائیل ابراز مخالفت کردند.

نوش آبادی در ادامه با بیان اینکه جو بایدن اعلام کرده رژیم صهیونیستی هم پیمان آنها است، اظهار داشت: زمانی که رژیم صهیونیستی به عنوان حیاط خلوت آمریکا مورد تهدید قرار می گیرد، آسیب های آن گریبان آمریکا را خواهد گرفت از این رو آنها از هر طریقی برای حفظ امنیت این رژیم تلاش می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بایدن قصد دارد در سفر خود به خاورمیانه کشورهای هم پیمان خود را متقاعد به ایجاد یک پیمان در قالب مذاکره ای کند تا بتواند از این طریق منافع خود و رژیم صهیونیستی را تأمین کند اما تا کنون طرح های پیشنهادی به نتیجه نرسیده است.

نظر شما