شناسهٔ خبر: 177435 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نظام رفاهی و حمایتی دولت برای صیانت از معیشت و قدرت خرید مردم چیست؟

مهدی عسگری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حالی که شوک قیمتی حاصل از آزادسازی قیمت کالاهای اساسی، سفره مردم را مستقیم نشانه رفته و منجر به تورم بی‌سابقه به ویژه در بخش اقلام خوراکی شده، نظام رفاهی و حمایتی دولت در جهت صیانت از معیشت و قدرت خرید مردم چیست؟

به گزارش «نماینده»، مهدی عسگری درباره قیمت گندم، گفت: با وجود اینکه جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد، همزمان با کاهش قیمت نفت، بهای گندم به نرخی پایین‌تر از نرخ آغاز جنگ نیز کاهش یافته است، لذا این سوال مجدد مطرح می‌شود که دلیل افزایش قیمت گندم چیست و روند بازار غلات را چگونه باید تحلیل کنیم تا دچار خطای محاسباتی نشویم؟

نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: چنانچه قبلا نیز تاکید کردیم، جنگ ممکن است اثرات متفاوت، روانی و کوتاه مدتی داشته باشد اما روندها نشان‌دهنده‌ی واقعیت‌های دیگری است.

وی اضافه کرد: بررسی و تطبیق روند نمودارهای قیمتی نشان می‌دهد، که تغییر قیمت غلات و دانه‌های روغنی بیش از هرچیز، ازقیمت انرژی پیروی می‌کند؛ به عبارت دیگر وقتی قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی که عمده صادرات ما را تشکیل می‌دهد، افزایش می‌یابد قیمت اقلام وارداتی همچون گندم نیز بالا می‌رود.آیا سیاست‌های مبتنی بر یارانه‌زدایی و آزادسازی که امروز با توان حداکثری در حال اجرایی شدن است تنها در صورت افزایشی بودن قیمت‌های جهانی اعمال می‌شود یا در جهت معکوس هم کار می‌کند؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: سوال اصلی اینجاست که در حالیکه شوک قیمتی حاصل از آزادسازی قیمت کالاهای اساسی، سفره مردم را مستقیما نشانه رفته و منجر به تورم بی‌سابقه به ویژه در بخش اقلام خوراکی شده، نظام رفاهی و حمایتی دولت در جهت صیانت از معیشت و قدرت خرید مردم چیست؟

نظر شما