شناسهٔ خبر: 177401 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

به شدت نیازمند تقویت بنیه دفاعی کشور در حوزه بهداشت هستیم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: ناشناخته بودن رفتار بیماری کووید ۱۹ و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال شدت گیری این بیماری بسیار زیاد است؛ از طرفی شاهد بیماری‌های نوظهور دیگری نیز در کشور هستیم با تمام این تفاسیر و توجه به رفتار نامعلوم بیماری کرونا به شدت نیازمند تقویت بنیه دفاعی کشور در حوزه بهداشت و سلامت خواهیم بود.

به گزارش «نماینده» سلمان اسحاقی ، در مورد استخدام پرستاران ۸۹ روزه گفت: در چند روز گذشته رییس جمهور با ارائه گزارش عملکرد یکساله خود در دولت سیزدهم به دو وعده نان و جان مردم تاکید کردند و حراست از جان مردم در برابر بیماری کرونا را از اولویت‌های دولت خود دانسته و آن را در سایه فداکاری کادر درمانی کشور؛ همکاری و اعتماد مردم و با برنامه ریزی موثر ممکن و عملیاتی اعلام کردند .

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به بهبود شرایط معیشتی مردم اظهار کرد: با شدت گیری بیماری کرونا شاهد تعطیلی بسیاری از اماکن عمومی و مشاغل بودیم که این مسئله معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌داد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد تعطیلی بازار و کسب و کار مردم نبودیم در عین حال کنترل بیماری کرونا در وضعیت مطلوبی قرار داشت.

کادر درمانی از جان خود برای حراست از مردم مایه گذاشتند

وی با اشاره به نقش پزشکان و کادر درمانی در شرایط کرونایی افزود: در طول دو سال اخیر کادر بهداشت و درمان در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا از جان خود مایه گذاشتند، اگر چنین فداکاری را از طرف کادر درمانی شاهد نبودیم بی شک امروز در کنترل بیماری کرونا همچون سایر کشورهای اروپایی و آمریکا با آمار بالای مرگ و میر بیماری کرونا و کمبود نیروی متخصص روبرو بودیم.

کرونا رفتار نامعلومی با بشر دارد

نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه یادآور شد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نیروی پرستار در بدنه کادر درمانی کشور داریم این میزان در مقابل جمعیت ۸۵ میلیونی ایران بسیار ناچیز است بر همین اساس باید از امروز به فکر فردا باشیم، به دلیل ناشناخته بودن رفتار بیماری کووید ۱۹ و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال شدت گیری این بیماری بسیار زیاد است؛ از طرفی شاهد بیماری‌های نوظهور دیگری نیز در کشور هستیم با تمام این تفاسیر و توجه به رفتار نامعلوم بیماری کرونا به شدت نیازمند تقویت بنیه دفاعی کشور در حوزه بهداشت و سلامت خواهیم بود ، به فرض مثال در دوران ٨سال دفاع مقدس رزمندگان، سنگر دفاعی کشور را تقویت کرده تا در برابر تجاوز دشمنان قوی باشیم؛ امروز هم در مقابله با بیماری کرونا چنین شرایطی باید حاکم باشد.

بی توجهی به پرستاران ۸۹ روزه تبعات سنگینی دارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با هشدار در مورد بی توجهی به شرایط پرستاران ۸۹ روزه تاکید کرد: اگر امروز با پرستاران ۸۹ روزه، طرحی و قراردادی درست برخورد و عمل نشود، بی تردید برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ آنها را بی انگیزه خواهیم کرد و عدم حضور کادر درمانی در شرایط بحرانی کشور به دلیل برخورد غیر معقول منجر به خروج آنها از بدنه وزارت بهداشت و درمان کشور می‌شود

کمبود پرستار مسئله است

وی با بیان شرایط نامشخص استخدام پرستاران ۸۹ روزه، در ادامه تاکید کرد: با شدت گیری بیماری کرونا پرستارانی را که با عنوان نیروهای ۸۹ روزه جذب بدنه وزارت بهداشت شدند و به مدت ۳ ماه در بخش‌های مختلف درمانی و حتی به مدت ٢سال متمادی مشغول به کار بودند، استخدام آنها طرح مسئله و یا پاک کردن صورت مسئله نیست! بلکه یک قول بوده است. در مجموع ۵ هزار تعداد پرستار از طرحی، شرکتی و …. تعدیل شدند که ماهانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرستار نیز مهاجرت کرده‌اند، در حال حاضر کشور نیازمند استخدام پرستار با ظرفیت بالا است یعنی علاوه بر بازگشت پرستاران تعدیلی نیاز به استخدام تعداد بالایی از پرستاران دارد، از همه مهمتر مجوز قانونی برای پذیرش آنها در بدنه بهداشت و درمان کشور هم وجود دارد.

تظلمی آشکار به نام آزمون برای استخدام پرستاران ۸۹ روزه

اسحاقی با اشاره به نقش سازمان برنامه و بودجه در استخدام پرستاران ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه باید نقش خود را در کنار سازمان استخدامی کل کشور برای جذب پرستاران ایفا کند، اما چه اتفاقی رخ داده است که در مورد جذب این پرستاران و نحوه استخدام آنها سکوت کرده‌ایم، باید مشخص شود با چه روشی این پرستاران استخدام می‌شوند، با آزمون و یا روش‌های دیگر؟ تصور کنید دوباره جنگ شروع شده است، فراخوان داده می‌شود تا کسانی که در ۸ سال دفاع مقدس حضور داشته، اعلام آمادگی کنند اما این حضور مشروط به آموزش است! به نظر شما فردی که طی بیماری کرونا از نزدیک درگیر بیماری بوده و در بخش‌های مختلف درمانی فعالیت کرده، امروز در جایگاه همان رزمنده‌ای است که در جنگ حضور داشته و با گوشت و پوست خود درد را لمس کرده نیازمند آزمون و شروط استخدامی دیگر است؟!

رئیس کمیته بیماری‌های نادر و خاص کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کرونایی پرستاران طرحی و ۸۹ روزه تنها در یک بخش فعالیت نمی‌کردند بلکه در قسمت‌های مختلف حوزه بهداشت و درمان مشغول به کار شدند، این گروه از پرستاران نه تنها به جهت علمی بلکه به لحاظ تجربی هم تجربه کسب کرده‌اند، اگر برای پذیرش و استخدام آنها شرط آزمون را قرار دهیم ظلمی بزرگ در حق آنهاست.

۱۲ سال آموزش را فدای ۴ ساعت آزمون نکنیم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از نحوه برگزاری کنکور تصریح کرد: یکی از دلایلی که ما امروز از کنکور ایراد می‌گیریم خلاصه شدن ۱۲ سال تحصیل در ۴ ساعت آزمون است، در حال حاضر همین چارچوب را برای استخدام پرستاران ۸۹ روزه در نظر گرفته و اعلام می‌کنیم؛ پرستارانی که از در اوج بیماری کرونا حضور داشتند باید با آزمون پذیرفته شوند! آیا این نوع پذیرش می تواند رفتار عادلانه‌ای باشد با فردی که ۲سال از عمر خود را تا پای جان برای حفاظت از بیماران گذاشته است؟!

اسحاقی با اشاره به برابری تجربه و علم در علوم پزشکی یادآور شد: حوزه بهداشت و درمان در عین حالی که نیازمند تحصیلات بالای علمی است در بخش تجربی هم باید از اهمیت بالایی برخوردار باشد، به همین دلیل به دانش آموختگان پیشنهاد می‌شود بعد از اتمام دوران تحصیل، طرح خود را طی کنند. در نظر بگیریم، پرستاران ۸۹ روزه دوره طرح خود را در طول دو سالی که کشور درگیر اپیدمی کرونا بود سپری کرده‌اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم با اعلام آمادگی نسبت به جذب پرستاران و استخدام آنها افزود: باید اراده راسخی از طرف سازمان برنامه و بودجه برای ارزیابی این گروه باشد تا کادر درمانی را بنا بر ارزیابی عملکرد آنها در بخش‌های مختلف درمان بیماران کرونایی در دو سال اخیر قرار دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: استخدام پرستاران ۸۹ روزه خواسته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است و نمایندگان از دکتر قالیباف درخواست کرده‌اند تا نسبت به این موضوع ورود جدی داشته و همچنین رییس جمهور باید از عملکرد این گروه کادر درمانی که جانانه بدون هیچ ترس و اضطراب ایثارگری کرده‌اند، قدردانی کند./

نظر شما