شناسهٔ خبر: 177379 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دخالت سعودی ها در مذاکرات هسته‌ای از ترس نظم جدید خاورمیانه است

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: تلاش سعودی ها برای دخالت در مذاکرات هسته ای و تلاش برای گفتگو با بورل و بایدن به این دلیل است که می‌خواهند ایده های خود را که ناشی از ترس سیاسی و امنیتی و فضای جدید در خاورمیانه به آن‌ها منتقل کنند.

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان آبادی در واکنش به دیدار وزیر خارجه عربستان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و طرح مباحثی در خصوص برجام، گفت: عربستان سعودی از ابتدای این دوره از مذاکرات اصرار داشت در این مذاکرات حضور داشته باشد و تصور می کند هر گونه توافقی که غربی با ایران انجام دهد باید نیم نگاهی به وضعیت ریاض داشته باشد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: عربستان بعد از خروج آمریکایی ها از افغانستان و رها شدن خاورمیانه توسط آمریکایی ها احساس نگرانی می کنند و این تصور را دارد که باید بتواند در مقطعی که غربی ها طرف مقابل ایران قرار دارند، اثرگذاری داشته باشد. در فضای جدید خاورمیانه و در نظم نوین که در منطقه در حال طراحی است، مانند گذشته نقش آمریکا پر رنگ نیست در عوض نقش ایران پر رنگ می شود.

وی بیان کرد: اگر سعودی ها نتوانند اثرگذاری کنند شاید بعدا امکان جبران خلاء و عقب افتادگی را نداشته باشند. سعودی ها در این زمینه نگرانی‌هایی دارند و برای رفع آن اقداماتی کرده اند. تصور ریاض بر این بود که حضور آمریکا در عراق و افغانستان می تواند به دو نظام همراه با واشنگتن ختم شود و وضعیت خود را در خاورمیانه برتر می دید.

رحیمی جهان آبادی گفت: اکنون ریاض با شرایطی مواجه شده که هم آمریکا حرف اول و آخر را در عراق و افغانستان نمی زند و هم بر اساس اخباری که به آنها می رسد غرب چاره ای جز عقب نشینی در مقابل مقاومت ندارد، ظاهرا غرب نقش ایرانی ها را در خاورمیانه پذیرفته است.

وی افزود: تلاش سعودی ها برای دخالت در مذاکرات هسته ای و تلاش برای گفتگو با بورل و بایدن به این دلیل است که می‌خواهند ایده های خود را که ناشی از ترس سیاسی و امنیتی و فضای جدید در خاورمیانه به آن‌ها منتقل کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: بعید می دانم تلاش عربستان نتیجه بخش باشد. ایران برای مذاکرات دوجانبه با کشور عربستان به عنوان کشور اسلامی و همسایه آمادگی دارد، همواره تلاش کرده ایم که از تنش ها دوری کنیم و مسئولین وزارت خارجه از بهبود روابط تهران و ریاض استقبال می کنند اما اینکه آنها وارد روندی از مذاکرات اتمی ایران با غربی ها شود که ارتباطی به سعودی ها ندارد قابل قبول نبوده و امکان پذیر نیست.

نظر شما