شناسهٔ خبر: 177367 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عضو کمیسیون بودجه مجلس: عادلانه‌سازی مالیات موجب حذف کسب و کارهای زیرزمینی می‌شود

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه باید سامانه مودیان مالیاتی اصلاح شود گفت: اخذ مالیات سبب افزایش جی دی پی در دولت و رشد و رونق اقتصادی کشور می‌شود.

به گزارش «نماینده»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی سیستم مالیات کشور، عدم اشراف بر اطلاعات مالی فعالیت‌های اقتصادی برخی از افراد است.

وی ادامه داد: سامانه مودیان، می‌تواند به رفع مشکلات سیستم مالیاتی کشور کمک کرده و شفافیت اطلاعات را بالا ببرد؛ به این صورت که اطلاعات افراد با ثبت دقیق فعالیت‌های مالی شان به صورت شفاف در سامانه قرار می‌گیرد و بر اساس آن مالیات از هر قشر به صورت عادلانه دریافت می‌شود.

قادری گفت: علاوه بر این باید بحث افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه مد نظر قرار گیرد البته به جای مالیات بر تولید، ما مالیات بر مصرف را باید در دستور کار خودمان قرار دهیم.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: مواردی که باید در بسته درآمدهای مالیاتی از آنها مالیات اخذ شود مواردی همچون خودروهای لوکس و امثال آن هستند و ما باید به جای مالیات گرفتن از بخش تولید اخذ مالیات از عایدی سرمایه مالیات بر درآمد و امثال آن را در دستور کار خود قرار دهیم.

قادری تصریح کرد: باید از همه ظرفیت‌های موجود کشور برای شناسایی فعالیت‌ها و میزان درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کرد که البته لازمه شکل گیری چنین فرآیندی متصل بودن سامانه‌ها به یکدیگراست.

وی گفت: وجود چنین سامانه‌هایی علاوه بر کمک به دولت جهت شناسایی افراد و دریافت مالیات، سبب از بین رفتن فعالیت‌های زیر زمینی و تبدیل آن‌ها به کسب و کاری قانون مند و در نتیجه شفاف شدن فضای اقتصادی کشور می‌شود.

قادری افزود: با وجود کسب و کارهای زیر زمینی انگیزه افراد برای ایجاد کسب و کارهای سالم کاهش می‌یابد، از طرفی فضای شفاف این سامانه به نفع نیروی کار ایرانی است و کارفرمایان باید در فضایی تعریف شده به فعالیت خود ادامه دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: این سامانه به نفع مجموعه‌هایی مانند تامین اجتماعی و بیمه‌های تکمیلی... نیز هست، از طرفی اخذ مالیات سبب افزایش جی دی پی در دولت می‌شود،یعنی مجموع رشد و رونق اقتصادی را با خود به همراه دارد.

نظر شما