شناسهٔ خبر: 177332 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

ایران تامین کننده انرژی کشورهای عضو شانگهای/ بخش خصوصی به صادرات نفت ورود کند

صفائی دلوئی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران می‌تواند تامین کننده انرژی مورد نیاز کشورهای عضو شانهای باشد گفت: بخش خصوصی باید خطوط انتقال نفت در مرزها را تاسیس و به فروش نفت ورود کند.

به گزارش «نماینده»، محمدصفایی دلویی درباره دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم گفت: تمام کشورهایی که پیشرفت کردند در نخستین گام تعامل خود را با همسایگان افزایش دادند. چرا که ارتباط با همسایگان دارای قابلیت دسترسی کمک کننده برای تقویت امنیت داخلی و اقتصاد کشورها است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهایی مانند افغانستان، عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس به محصولات غذایی کشور ما نیاز دارند. همچنین کشور پاکستان به نفت، گاز و انرژی ایران نیاز دارد، متاسفانه در دولت‌های گذشته از ظرفیت عظیم همسایگان غفلت شده بود.

نماینده مردم گناباد در مجلس تصریح کرد: کشورهایی که از جایگاه بالایی در حوزه تجارت با همسایگان برخوردار هستند، به شهرهای مرزی خود بها می‌دهند تا از پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای مانند امکانات فرودگاهی، ریلی، راه مناسب، هتل و دیگر نیازهای ضروری برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه در سال‌های گذشته از ظرفیت شهرهای مرزی کشور غافل شده بودیم، هیچکدام از امکانات بیان شده در شهرهای مرزی وجود ندارد، گفت: اما در دولت سیزدهم با فعال شدن دیپلماسی اقتصادی و سیاسی به ویژه در وزارت امورخارجه و با تلاش‌های شخص وزیر امورخارجه، پنجره‌های جدیدی برای توسعه سیاسی و اقتصادی کشور باز شده است.

این نماینده تاکید کرد: فعال شدن دیپلماسی دولت در حوزه سیاسی و اقتصادی بر سایر حوزه‌ها از جمله فرهنگی و اجتماعی هم بسیار اثرگذار و کارآمد است و سبب تقویت و توسعه ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه خواهد شد.

صفایی ادامه داد: اخیرا جمهوری اسلامی ایران با رایزنی‌هایی که در دولت سیزدهم انجام شد، عضو پیمان شانگهای شده است. از طرفی ۴۲ درصد جمعیت جهان را کشورهای عضو شانگهای تشکیل می‌دهند و ۲۵ درصد تولید ناخالص اقتصادی جهان معادل ۲۲ هزار میلیارد دلار به کشورهای عضو شانگهای اختصاص دارد. همچنین کشورهایی مانند هند و چین که عضو این پیمان هستند نیاز به انرژی دارند و جمهوری اسلامی هم تولید کننده انرژی است و دولت به درستی این ظرفیت را مورد توجه قرار داده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: استفاده از ظرفیت ریلی شرق کشور که توانایی ایجاد ۴ میلیون شغل را دارد از مسائلی است که در نامه‌ای به رییس جمهور مورد تاکید ۱۷۴ نماینده مجلس قرار گرفت و امیدواریم دولت از این ظرفیت به بهترین شکلی استفاده کند. چرا که این خطوط ریلی فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی و آسیایی مرکزی و مجموعه اعضای پیمان شانگهای ایجاد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای بهبود شرایط اقتصادی کشور، لازم است موانع تولید از مسیر موجود برداشته شود، گفت: تولید در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی دستوری نیست و اگر موانع تولید برداشته شود، کاهش قیمت تمام شده محصولات را به همراه خواهد داشت که به سود مصرف کننده و تولید کننده خواهد بود.

صفایی با اشاره به قاچاق سوخت کشور در ۴۳ سال گذشته به کشورهای افغانستان و پاکستان خاطرنشان کرد: برای رفع این معضل کافی است خط لوله نفت خام توسط بخش خصوصی که قابلیت تحریم هم ندارد،‌ تاسیس شود تا علاوه بر فروش از قاچاق آن جلوگیری شود.

نظر شما