شناسهٔ خبر: 177329 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سیاست قطعی ما تقویت ارتباط اقتصادی با همسایگان است

دیدار قالیباف با بازرگانان ازبکستان رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست قطعی مجلس و دولت آن است که کشورهای همسایه و منطقه در اولویت روابط ما در عرصه سیاست خارجی در حوزه سیاسی و اقتصادی قرار گیرند.

به گزارش «نماینده»، محمدباقر قالیباف صبح امروز (چهارشنبه ۲۲ تیر ماه) و در دومین روز سفر خود به ازبکستان در دیدار با بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی فعال در این کشور، اظهار داشت: سیاست قطعی دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران آن است که ارتباط با کشورهای منطقه و همسایه در اولویت مباحث سیاست خارجی کشورمان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: ارتباط ما با کشورهای همسایه باید متناوب باشد و حتماً باید این مسئله در اسناد بالادستی و همچنین در تدوین برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد و نگاه مقام معظم رهبری هم به این مسئله همین است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بپذیریم که بخش خصوصی مجاهدان عرصه اقتصادی هستند و باید آن‌ها را تقویت کنیم. دولت باید در عرصه اقتصادی بیشتر تسهیل گری و پشتیبانی از بخش خصوصی را در دستور کار قرار دهد.

قالیباف اظهار داشت: باید روابط و تجارت دوجانبه با کشورها را دنبال کنیم که این مسئله یک راهکار مهم برای دور زدن تحریم‌هاست.

وی متذکر شد: معمولاً روال کاری و سنتی بنده این گونه است که هرگاه به کشوری سفر می‌کنم، قبل از هر ملاقات رسمی، ملاقاتی با فعالان عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی می‌کنم تا در جلسات رسمی آن موضوعات پیگیری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک واقعیت آن است که ما در حال حاضر در تحریم هستیم و موانعی بر سر راه ما وجود دارد. بنابراین کشورهایی که با ما ارتباط برقرار می‌کنند، بسیار دست به عصا، لرزان و با احتیاط کار می‌کنند و ما حتماً باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنیم.

قالیباف با اشاره به اینکه ظرفیت مبادلات ما با کشورهای همسایه ۲۱۶ میلیارد دلار در سال است، گفت: تحریم دست دولتی‌ها را می‌بندد. هر هر چقدر بتوانیم تجارت دوجانبه را با کشورهای دنیا تقویت کنیم، اثربخش تر از تجارت‌های چندجانبه و منطقه‌ای است. برای تسهیل مراودات بین ایران و ازبکستان باید هاب مالی و لجستیکی طراحی و اجرا شود.

وی ادامه داد: ما پیگیری‌های خود را انجام می‌دهیم تا مشکل ویزا و تعرفه ترجیحی بین ایران و ازبکستان حل شود. زمانی که روابط دوجانبه تقویت شود و ادامه یابد، ما می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور ما در حوزه خدمات فنی و مهندسی ظرفیت‌های بالایی دارد و اگر در این زمینه تسهیل گری شود اتفاقات بزرگی را می‌توانیم رقم بزنیم، گفت: نشست شانگهای در ۲۵ و ۲۶ شهریور ماه در ازبکستان برگزار خواهد شد و رئیس جمهور ایران در این نشست حضور می‌یابد.

قالیباف با تاکید بر اینکه ما باید روابط بین ملت‌ها را تسهیل کنیم، تاکید کرد: مهم‌ترین رسالت ما در حوزه پارلمان این است که روابط بین ملت‌ها تسهیل شود و در همین زمینه لغو ویزا بین ایران و ازبکستان را پیگیری می‌کنیم.

نظر شما