شناسهٔ خبر: 177257 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تردد اتباع غیرمجاز و استفاده از آب و غذای آلوده علت اصلی انتقال وبا در کشور

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تردد اتباع غیرمجاز و استفاده از آب و غذای آلوده را علت اصلی انتقال وبا در کشور دانست و گفت: اتباع خارجی غیرمجاز در مسیر تردد دسترسی به امکانات بهداشتی ندارند و بی‌توجهی نسبت به این موضوع موجب انتقال آلودگی‌ها و در نهایت انتقال بیماری وبا می‌شود.

به گزارش «نماینده»، حسینعلی شهریاری استفاده از آب آشامیدنی و غذای آلوده را از عوامل موثر انتقال بیماری وبا دانست و گفت: وقتی مسائل بهداشتی رعایت نشود و آب آشامیدنی و غذای آلوده مورد استفاده قرار گیرد بیماری وبا به راحتی انتقال پیدا می کند.

وی با بیان اینکه عدم رعایت مسائل بهداشتی شیوع وبا را در پی دارد، افزود: خوشبختانه وضعیت کشور نسبت به سال‌های گذشته در دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم بهتر شده است و مردم باید نکات و مسائل بهداشتی را رعایت کنند تا به بیماری وبا مبتلا نشوند همچنین خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی و درمانی، صدا و سیما و رسانه‌ها باید رعایت نکات بهداشتی را به مردم گوشزد کنند زیرا اگر مسائل بهداشتی رعایت شود بیماری قابل کنترل است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم، تردد غیرقانونی اتباع بیگانه به کشور را علت اصلی انتقال بیماری وبا در کشور دانست و گفت: تردد غیرقانونی اتباع بیگانه به کشور زیاد است و علیرغم اینکه دستگاه‌های متولی تلاش زیادی را برای جلوگیری از ورود غیرقانونی دارند اما همچنان شاهد ورود و تردد اتباع غیرمجاز به کشور هستیم البته وجود مرزهای گسترده مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان در شرق کشور یکی از دلایل اصلی غیرقانونی اتباع به کشور است.

شهریاری ادامه داد: اتباع خارجی غیرمجاز در مسیر تردد دسترسی به امکانات بهداشتی ندارند و بی‌توجهی نسبت به این موضوع موجب انتقال آلودگی‌ها و در نهایت انتقال بیماری وبا می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: با انسداد فیزیکی به تنهایی نمی‌توان ورود و خروج اتباع را کنترل کرد و باید با روش های مختلف و برنامه ریزی های لازم این کار انجام شود البته تحقق این امر زمان بر است و باید منابع مالی قابل توجهی و در واقع چندین هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت کشور و دستگاه های مربوطه قرار گیرد تا انسدادی که قابل قبول است اتفاق بیافتد.

نظر شما