شناسهٔ خبر: 177227 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رئیسی اشتباهات دولت روحانی را در مذاکرات تکرار نمی‌کند

احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت رئیسی در مذاکرات اشتباه هشت سال گذشته را تکرار نکرده، البته انتقاداتی به اداره کشور وارد است اما رویکرد گفتگوها مقبول بوده و باید ادامه پیدا کند.

به گزارش «نماینده»، احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ، در رابطه با از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در دوحه و آغاز دور جدیدی از گفتگوها میان ایران و کشورهای اروپایی و آمریکا، گفت: قبلاً هم به این موضوع اشار کرده‌ایم و امروز هم در این مرحله از مذاکرات بار دیگر بر آن تأکید و تکرار می‌کنیم؛ موضع مجلس شورای اسلامی این است که طرف‌های مذاکرات و به طور خاص باید خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند.

وی با تأکید بر اینکه ایران اصول مشخصی در گفتگوها دارد که بر آنها پایبند است، عنوان کرد: رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی انجام تعهدات مهم‌ترین اصولی هستند که ما به دنبال آن بوده و هستیم. تا امروز نیز دولت جمهوری اسلامی روی همین خطوط و بر همین منوال حرکت کرده است، بعد از این نیز انتظار داریم همین رویکرد ادامه داشته باشد.

نادری تصریح کرد: قانون راهبردی رفع تحریم‌ها که سال قبل در مجلس یازدهم مصوب شد دست دولت را برای انجام مذاکرات خیلی باز کرده و چشم‌اندازهایی که دولت باید در گفتگوها مدنظر قرار دهد را تبیین کرده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مذاکرات تا کنون با علت زیاده‌خواهی‌های آمریکا و همکاری اکثریت کشوراهای اروپایی با ایالات متحده، به نتیجه نرسیده است. امروز که دور جدیدی از گفتگوها آغاز شده است، طرف‌های این مذاکره پذیرفته‌اند تا بار دیگر مسائل باقی مانده و حل نشده را واکاوی و بررسی کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه مقرر شده برخی مسائل از نو دیده شود، می‌توان تا حدی به آن خوش‌بین بود. البته منافع ملی ما مشخص است و باید ببینیم آیا آنچه خواسته مردم و دولت است محقق خواهد شد. نتیجه مذاکرات را این موضوع مشخص می‌کند که طرف آمریکایی سر عقل آمده باشد.

نادری اظهار کرد: از آنجا که مذاکرات در دوحه، به جمع‌بندی و درخواست طرف‌های گفتگوی ایران آغاز شده است، این خوش‌بینی وجود دارد که اتفاق جدیدی در راستای دستیابی به نتیجه محقق شود، البته نتیجه‌ای که به منفعت مردم ایران باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین رویکردهای دولت سیزدهم، گره نزدن مسائل کشور به نتایج مذاکرات بوده است، گفت: اینکه کشور را معطل مذاکرات نگه نداریم استراتژی بسیار درستی بود که توسط حجت‌الاسلام رئیسی اتخاذ شد؛ یعنی راهبری کشور را بر خلاف دولت قبل که دولتی نئو لیبرال بود و نگاه «مرکز-پیرامون» داشت، وابسته به نتایج مذاکرات نکنیم و همه چیز را به غرب گره نزنیم.

وی با بیان اینکه دولت رئیسی تا امروز اشتباه هشت سال گذشته را در زمینه گفتگوها تکرار نکرده است، خاطرنشان کرد: البته در امور مختلفی همچون نحوه اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، انتقاداتی نیز به نحوه اداره کشور وارد است که پیش از این به آنها اشاره کرده‌ایم؛ اما به صورت کلی آنچه در مذاکرات و سیاست خارجه در حال وقوع است تا اینجای کار مقبول بوده و باید ادامه پیدا کند.

نادری عنوان کرد: اگر در مذاکرات دوحه گشایشی اتفاق بیفتد و نتیجه‌ای حاصل شود، باید در راستای امور زیربنایی و مسائل مشخصی که در اولویت هستند مورد استفاده قرار بگیرد. البته تکیه بر توان داخلی، دانش بومی و ظرفیت‌های کشور به ویژه حوزه دانش‌بنیان که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، نباید مغفول بماند. با این چشم‌انداز می‌توان به ادامه مسیر امیدوار بود و با رویکرد دولت سیزدهم و حجت‌الاسلام رئیسی خواهیم توانست از این برهه عبور کنیم.

نظر شما