شناسهٔ خبر: 177198 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

میزبانی نشست ۳+۳ حاکی از اهمیت تأثیرگذاری ایران در حل مناقشات قره‌باغ است

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی معتقد است علیرغم حل درگیری‌های فیزیکی در منطقه قره باغ، باید تنش‌ها میان دو دولت آذربایجان و ارمنستان نیز از طریق ادامه گفتگوهای سیاسی برطرف شود که برگزاری نشست مربوطه در ایران حاکی از نقش مهم کشورمان در حل این مناقشه است.

به گزارش «نماینده»، شهریار حیدری با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد امنیت پایدار که از طریق همکاری های بین منطقه ای امکان پذیر می شود، گفت: سال ها است که مناقشه قره باغ ادامه دارد و دلایل آن متأثر از تغییر و تحولات و مسائل خارج از مرزهای آذربایجان بود که از این رو همواره تأکید بر راهکار سیاسی برای حل آن داشته و معتقدیم صرفا با گفتگوی سیاسی قابل حل است و نه با افزایش تنش ها.

نماینده مردم  قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ایران همسایه آذربایجان و ارمنستان است و امنیت این کشورها بر امنیت پایدار منطقه و همچنین کشورمان تأثیرگذار است، عنوان کرد: آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع منطقه که منافع خود را در ادامه درگیری ها، مناقشات و تفرقه ها تعریف می کنند همواره به دنبال عدم ایجاد ثبات هستند.

وی در ادامه اولویت ایران از نظر دیپلماسی و راهبردی را ارتباط قوی با همسایگان دانست و افزود: ما مترصد حل مناقشه تاریخی قره باغ هستیم. شاید تا کنون درگیری‌های فیزیکی در این منطقه حل شده باشد اما تنش میان دو دولت وجود دارد که نیازمند حل سیاسی موضوع به صورت دقیق و کامل است.

حیدری با بیان اینکه نشست های گروه 3+3 توانسته تا حدی این مسائل را حل کند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره ایده های خوبی برای ایجاد صلح و ثبات دارد که نقطه عطفی برای همکاری های آینده با این کشورها می شود از این رو اگر حل مناقشه به سرانجام برسد و امنیت پایدار ایجاد شود، برای همکاری های منطقه ای نیز تجربه خوبی خواهد شد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی به کشورهای همسایه خود تأکید کرده که در کنار یکدیگر یک ظرفیت هستیم و نیاز به حضور و دخالت آمریکا و کشورهای فرامنطقه ای نداریم چنانچه شاهدیم حضور بیگانگان در حوزه خلیج فارس خود تبدیل به یک بحران شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه نشست گروه 3+3 الگویی برای حل و فصل مناقشات منطقه ای است، خاطرنشان کرد: ایران داوطلب میزبانی این نشست بوده و سایر کشورهای عضو نیز تمایل به برگزاری آن در ایران دارند چرا که محلی امن و مطمئن برای نشست های صلح آمیز به لحاظ ژئوپلتیک بوده و اثرگذاری ما در تحولات منطقه ای و بین المللی نیز امری به اثبات رسیده است.

نظر شما