شناسهٔ خبر: 177165 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

تحول بی‌نظیر در روابط دولت با همسایگان/دیپلماسی اقتصادی تحریم‌ها را خنثی کرد

کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تحول روابط خارجی دولت سیزدهم با همسایگان را کم‌سابقه و بی‌نظیر دانست و گفت: دیپلماسی اقتصادی تحریم‌ها را خنثی کرد.

به گزارش «نماینده»، جوادکریم قدوسی درباره دیپلماسی دولت سیزدهم گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم، بازسازی روابط با کشورهای همسایه است که این موضوع همیشه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: همه کشورهای همسایه ایران، مسلمان هستند و حوزه تمدنی این کشورها مشترک است. به عنوان نمونه وقتی به کشور قزاقستان و برخی از ابنیه و مساجد آن وارد شوید، گویی وارد مسجد گوهرشاد مشهد شده‌اید. چرا که آثار فرهنگی، گویش و مرزهای این دو کشور کاملا شبیه به یکدیگر است و این اشتراکات فرهنگی درباره دیگر همسایگان نیز صدق می‌کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس اضافه کرد: ولی دشمنان و استعمار در سالهای متمادی تلاش کردند که وحدت را در سرزمین‌های خود گسترش داده و اتحادیه‌هایی به مانند اتحادیه اروپا را تشکیل دهند ولی در مقابل سیاست تفرقه را در بین مسلمانان و کشورهای اسلامی ترویج کنند. البته متاسفانه دولت گذشته و وزارت امورخارجه قبل، این نگاه و سیاست را دنبال کردند و فقط چشم به کشورهای اروپایی دوخته بودند.

تحریم‌ها در دولت قبل به دلیل تیره شدن روابط به کشورهای همسایه موثر شد

کریمی قدوسی تاکید کرد: تحریم‌ها هم در مواردی موثر واقع شدند که در دولت قبل روابط ما با کشورهای همسایه تیره شده بود. وقتی هم از سیف (ولی الله سیف رییس سابق بانک مرکزی) خواستم موافقت نامه‌های دوجانبه برای مبادلات ارزهای ملی بین کشورهای دیگر انجام دهد،پاسخ وی عدم محقق شدن این موضوع بود. در حالی که دیپلماسی و رفت و آمدهای زیاد بین کشورها برای تحقق این هدف است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد:‌ دولت سیزدهم در کمترین زمان تحول بی‌نظیر و کم سابقه‌ای در روابط خارجی با کشورهای همسایه ایجاد کرد. عضویت در اتحادیه‌هایی مانند شانگهای، اورآسیا، بریکس و امثال آن، عقد موافقتنامه‌های مهم با کشورهای منطقه و جهان در حوزه‌های مختلف از جمله هدفگذاری‌های موفق دولت سیزدهم بوده که محقق شده است.

وی اضافه کرد: بهبود شرایط گمرک، بیمه، مالیات مضاعف، ترانزیت کالا و تجارت بین کشورها از جمله محورهای است که دولت سیزدهم در روابط خارجی خود با کشورهای همسایه و منطقه به بحث و گفت و گو نشسته است و برکات آن برای همه کشورها خواهد بود و امیدواریم به مرور زمان کشورهای همسایه اتحادیه‌ای را در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی تشکیل دهند.

کریمی قدوسی اضافه کرد: اتحاد کشورهای همسایه نیز زمانی ایجاد می‌شود که در موارد مهمی از جمله واحد پول مشترک، بازرگانی و مرزها به قانون واحدی برسند و این موضوع در دستور کار دولت سیزدهم بوده و یکی از شاخص‌های آن است.

تلاش دشمنان دیده نشدن ایران اسلامی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اینکه آیا چنین رویکردی از سوی جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده وجود قدرتی نوظهور در منطقه است، گفت: ایران یکی از سرزمین‌های کهن دنیا است که از تمدن بسیار عمیق علمی، فرهنگی و جایگاه بالای نظامی برخوردار است و به تعبیری قدرت نوظهور نیست. بلکه دشمنان همیشه تلاش کردند قدرت ایران دیده نشود و جمهوری اسلامی ایران در جایگاه خودش نباشد.

این نماینده مجلس یادآور شد: تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران به جایگاه حقیقی خودش نرسد، آرام نخواهد گرفت. چرا که جایگاه رفیع حق ایران و هر تمدنی به مانند ایران است ولی نظام استعمار در سالیان گذشته تلاش کرده ایران اسلامی را از جایگاه واقعی خود دور کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران استحقاق و استعداد حضور در پیمان‌های مهم بین المللی را دارد و این موضوع به سود ایران و کشورهای مقابل است. چرا که ایران در چهار راه کشورهای شمالی - جنوبی و شرق و غرب دنیا قرار گرفته است و تاثیر این جایگاه استراتژیک را در آینده‌ای نزدیک شاهد خواهیم بود.

نظر شما