شناسهٔ خبر: 177108 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

هنوز به بازگشت آمریکا به میز مذاکره خوش‌بین نیستیم

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: از بازگشت آمریکا به مذاکره این برداشت عمومی می‌شود که تحریم‌ها را رفع خواهند کرد؛ امیدواریم این برداشت حقیقت پیدا کند اما هنوز خوش‌بینی قطعی نداریم.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای در دوحه، گفت: ما از تمایل آمریکا برای بازگشت به میز مذاکره این برداشت عمومی را کرده‌ایم که آنها تحریم‌ها را رفع خواهند کرد؛ امید داریم این برداشت حقیقت پیدا کند، اما هنوز نمی‌توانیم اظهار خوش‌بینی قطعی کنیم.

وی تأکید کرد: خوش‌بینی واقعی مبتنی بر توانمندی‌های داخلی کشور است؛ توانمندی‌های ما در حوزه هسته‌ای و سایر موضوعات نشان داده که می‌توانیم با تکیه بر آنها به آینده خوش‌بین باشیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص از سرگیری مذاکرات در دوحه گفت: مذاکراتی که در دوحه برنامه ریزی شده، ادامه مذاکرات وین است و مدل پیشنهاد شده روند گفتگوها برای حل موضوعات باقی مانده را تسریع می‌کند.

عمویی اضافه کرد: در وین به متن پیش‌نویس دست پیدا کرده‌ایم اما برخی موضوعات اختلافی در این پیش نویس باقیمانده است و اغلب آنها مربوط به تحریم‌هایی است که آمریکا می‌خواهد آنها را حفظ کند، اما جمهوری اسلامی برای احقاق منافع مردم کشور به دنبال حذف و رفع این تحریم‌ها است. مقرر شده مسیر مذاکرات در یک کشور همسایه ایران با سرعت بیشتری پیش رود و اگر آمریکا آماده رفع تحریم‌ها باشد، مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه مأموریت اصلی هیئت مذاکره‌کننده ایران در دوحه، حفظ منافع ملی کشور است، گفت: البته ما نیز به عنوان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون امنیت ملی، گزارش‌هایی از روند مذاکرات دریافت خواهیم کرد و پس از پایان مذاکرات با مقامات ذیربط دیدار می‌کنیم تا مباحث مذاکرات را ارائه کنند. مجلس تاکید دارد رفع تحریم‌ها به نحوی لحاظ شود که آثار اقتصادی آن در معیشت مردم محسوس روشن باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تغییری در سیاست‌ها طرفین به وجود آمده است؟ گفت: سیاست‌های ما در دوحه همان سیاست‌های سابق است. وقتی آمریکا اعتراف می‌کند که اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است، باید آمادگی لازم را برای کنار گذاشتن تحریم‌ها داشته باشد.

عمویی خاطرنشان کرد: علیرغم آنکه ما به اصل صدور قطعنامه در شورای حکام و تلاش آمریکا و اروپا به عنوان بانیان صدور آن منتقد هستیم، اما روند مذاکرات وین برای حفظ حقوق مردم و رفع تحریم‌ها در غالب جدید در دوحه پیگیری خواهد شد.

نظر شما