شناسهٔ خبر: 177104 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دسترسی به توافق پایدار در صورت عزم و اراده آمریکا برای تامین منافع ملت ایران

فرشادان رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری ‌اسلامی ایران و لهستان در دیدار با رییس کمیسیون امور خارجی و اتحادیه اروپای سنای لهستان، گفت: در صورتی که توافق هسته ای منافع ملت ایران را تامین کند و آمریکایی ها اراده رفع نگرانی ها و تأمین منافع ملت ایران را داشته باشند، می توانیم به توافقی خوب و پایدار برسیم.

به گزارش«نماینده» سید مهدی فرشادان، رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری ‌اسلامی ایران و لهستان که در راس هیاتی از اعضای این گروه به ورشو سفر کرده است با بوگدان کلیچ رییس کمیسیون امور خارجه سنای لهستان دیدار و گفتگو کرد.

فرشادان در ابتدای این دیدار گفت: تحولات زیادی در سطح منطقه ای و بین المللی در حال وقوع است. در این شرایط ما از همکاری با کشورهای دوست از جمله لهستان، برای استقرار صلح و آرامش در دنیا استقبال می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته ای کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از مذاکره و گفتگو استقبال کرده است. توافق در صورتی که منافع ملت ایران را تامین کند در دسترس است. بدعهدی گذشته آمریکا در خروج از برجام، موجب این نگرانی ملت ایران شده است که چه تضمینی وجود دارد طرف غربی این بار هم رفتار مشابهی نداشته باشد و مجدداً از توافق خارج نشود. در صورت اراده آمریکایی ها برای رفع نگرانی ها و تأمین منافع ملت ایران، می توانیم به توافقی خوب و پایدار برسیم.

وی در پایان با اشاره به جنگ اوکراین گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در این مورد روشن است. ما با جنگ و کشتار در همه جای دنیا مخالف هستیم. در موضوع اوکراین نیز رهبر معظم انقلاب ایران اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران با جنگ و تجاوز و تخریب در دیگر کشورها مخالفت است؛ اما برای متوقف کردن این جنگ از ریشه‌های وقوع حوادث نباید غافل شد.

بوگدان کلیچ رییس کمیسیون امور خارجی و اتحادیه اروپای سنای لهستان نیز در این دیدار ضمن استقبال از گفتگوهای نمایندگان مجالس ایران و لهستان گفت: به لحاظ تاریخی ایران یک قدرت بزرگ بوده و هنوز هم جایگاه خاصی در منطقه دارد. لذا معتقدیم تبادل نظر میان مقامات لهستان و ایران برای آینده روابط بسیار مهم است.

وی افزود: ملت لهستان هنوز به یاد ماجرای جنگ جهانی دوم و پذیرایی ایرانیان از پناهندگان لهستانی است. ما همواره از این رفتار انسان دوستانه به نیکی یاد می کنیم.

کلیچ: لزوم رفع تحریم‌های ایران برای افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و لهستان

بوگدان کلیچ در پایان با اشاره به مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت: طرف های اروپایی بدنبال رفع نگرانی در خصوص گسترش سلاح های کشتار جمعی هستند. البته ما امیدواریم در نهایت تحریم های ایران رفع شوند تا دو طرف با فراغ بال بیشتر بتوانیم همکاری های تجاری و اقتصادی فیمابین را توسعه ببخشیم.

شایان ذکر است در این دیدار آقایان سیدمرتضی خاتمی، بهزاد رحیمی و علیرضا پاک فطرت از دیگر اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و لهستان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

نظر شما