شناسهٔ خبر: 177066 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

احیاء مجدد مذاکرات می‌تواند نجات بخش باشد/ لیست لغو تحریم‌ها هنوز نهایی نشده است

نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به احیاء مجدد مذاکرات برجام در یکی از کشورهای منطقه، گفت: از سرگیری مذاکرات می‌تواند نجات بخش باشد اما درباره لیست لغو تحریم‌ها هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و نمی‌توان درباره گمانه‌زنی‌ها تا مادامی که روی کاغذ نیاید و در نشست‌های پیش رو مطرح نشود، اظهارنظر کرد.

به گزارش «نماینده»، حسین نوش آبادی در خصوص تحرکات جدید غربی‌ها در زمینه مذاکرات برجام، گفت: احیاء مجدد مذاکرات در یکی از کشورهای منطقه می‌تواند نجات بخش باشد، طرف‌های اروپایی و آمریکا باید به این واقعیت پی ببرند که برجام موضوع سیاسی یک کشور نیست بلکه موضوعی بین المللی و معاهده‌ای چندجانبه است که برای تحقق نتیجه این معاهده باید تلاش کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص روشن و شفاف است، ایران با رعایت اصول و قواعد بین الملل و رعایت اصل تعهد متقابل مواضع خود را دنبال می‌کند. طرف‌های مقابل با خروج یکطرفه ایالات متحده و شیطنت‌های امریکا منافع ایران از برجام را خدشه دار کردند در حالی که ایران همیشه برای حل بین المللی و موضوعات منطقه ای اعلام آمادگی کرده است لذا برجام به عنوان یک معاهده بین‌المللی هسته‌ای باید مورد توجه همه طرف‌ها قرار گیرد و برای جبران خسارتی که به ملت ایران زدند، تلاش کند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌هایی صورت گرفته احترام می‌گذارد و با منطق مذاکره از حقوق خود دفاع می‌کند و برای صلح، ثبات و امنیت منطقه و جهان اهمیت بسیار قائل است.

نوش آبادی یادآور شد: سالها برای توافق هسته‌ای تلاش شد تا منافع همه طرف‌ها تامین شود، امیدواریم مذاکرات پیش رو به ثمر بنشیند و نتیجه روشنی داشته باشد. در این شرایط ما باید از تمام سوء ظن‌ها و حواشی که دیگران ایجاد می‌کنند، پرهیز کنیم. جمهوری اسلامی ایران به ادامه روند مذاکرات پایبند است و به آن اعتقاد دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره احتمال لغو یا عدم لغو برخی از تحریم‌ها، گفت: تا زمانی که مذاکرات مجدد آغاز نشود، گمانه‌زنی‌ها ادامه دارد اما مسائل پای میز مذاکره باید بیان و مطرح شود.  ایران از حقوق ملت خود عقب‌نشینی نخواهد کرد البته نوع انعطاف و همکاری با اعضای برجام موجب باز شدن گره و خروج از بن بست خواهد شد، در این میان ابتکار عمل و فعالیت طرف‌های مقابل حائز اهمیت است.

رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مهم، برگزاری مجدد این نشست‌هاست، مباحث در متن و درون جلسات مورد بحث قرار می‌گیرد تا آنچه به مصلحت کشور و منطقه است، مقرر گردد. موضوعات مطرح پیرامون لیست لغو تحریم‌ها مباحث رسانه‌ای است و هنوز چیزی روی کاغذ نیامده و نهایی نشده است، مهم این است که طرف‌ها به اجماع برسند و با رعایت تمام اصول و جوانب کار را نهایی کنند.

نظر شما