شناسهٔ خبر: 177021 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

تحقق درآمد ترانزیتی ۲۰ میلیارد دلاری نیازمند کار بنیادین در زیرساخت‌هاست

محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق برنامه دولت در کسب درآمد ترانزیتی ۲۰ میلیارد دلاری نیازمند کار بنیادین و اساسی در زیرساخت‌هاست و فقط از طریق حمل و نقل زمینی ممکن نیست.

به گزارش «نماینده»، بهروز محبی نجم‌آبادیدر ارزیابی خود از عملکرد دولت برای بازیابی جایگاه ترانزیتی ایران اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های ویژه ایران که تا اندازه‌ای در دولت‌های مختلف مغفول واقع شده است موضوع وضعیت جغرافیای ایران کریدور شمال - جنوب، شرق به غرب و غرب به شرق است و شرایط ویژه‌ای را در موقعیت خاص راهبردی خود دارد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر می‌رسد رویکرد آیت‌الله رئیسی در توجه به همسایگان رویکرد مثبتی است که می‌تواند در مباحث مربوط به سوآپ که در قضیه ترکمنستان و آذربایجان اتفاق افتاد و شبیه آن، در راستای منافع ملی مردم ایران اتفاقات خوبی بیفتد.

محبی نجم‌آبادی عنوان کرد:‌ به نظر می‌رسد دولت آیت‌الله رییسی نگاه خوبی به این موضوع دارد. ارتباط خوب و معقول با کشورهای پاکستان، افغانستان و ارتباط راهبردی با عراق و ارتباطات خوبی که دولت سیزدهم با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برقرار کرده و رویکرد منطقه‌ای نشان می‌دهد که ما باید از این فرصت استثنایی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه گاهی در گذشته در برخی از مباحثی که ظرفیت چندانی نداشته‌ایم، ورود کرده‌ایم اما در مباحث جایگاه استراتژیکی که داریم و اینکه می‌توانیم کریدور عبور و مرور و حمل ونقل بین‌المللی باشیم، کمتر از این ظرفیت‌ها استفاده کرده‌ایم و می‌توانیم از این فرصت استثنایی استفاده ویژه‌ای داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره نقش دیپلماتیک رفت و آمدهای با سران کشورهای آسیای میانه گفت: به عنوان مثال متاسفانه در گذشته با ترکمنستان ارتباط خوبی نداشتیم و در تعامل نادرستی که در دولت قبل میان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان وجود داشت، حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای ما محکومیت ایجاد شد.

محبی اضافه کرد: نخستین اقدام دولت سیزدهم، برقراری ارتباط با ترکمنستان و حل مسائل فیمابین بود که در این راستا اتفاقات خوبی هم افتاد؛ قسمتی از بدهی پرداخت شد و مقرر شد بخشی از بدهی نیز به صورت تهاتری و کالایی پرداخت شود.

وی ادامه داد: این ارتباط به لحاظ وضعیت فوق‌العاده‌ای که کشورهای آسیای میانه دارند و ارتباط آنها از طریق جمهوری اسلامی ایران ارتباط مثبتی است. بحث انرژی مساله مهم منطقه و جهان است و انتقال انرژی از ایران از طریق ترکیه و عراق و حتی از طریق ترکیه برای کشورهای اروپایی، فرصت‌هایی است که دولت جمهوری اسلامی می‌تواند از این فرصت‌ها استفاده کند.

این نماینده مجلس درباره تحقق برنامه دولت برای درآمد ترانزیتی ۲۰ میلیارد دلاری اظهار کرد: برنامه دولت برای تحقق چنین مبلغ قابل توجهی نیازمند زیرساخت‌های ارزشمندی است و صرفا از طریق حمل و نقل زمینی ممکن نیست.

محبی نجم‌آبادی خاطرنشان کرد: دولت باید در مباحث ریلی توجه ویژه‌ای داشته باشد ریل شمال و جنوب و شرق و غرب باید به شکل جدی مورد توجه واقع شود. در بخش‌هایی از حوزه ریلی پروژه‌های ناتمامی داریم که باید به آن توجه شود.

وی یادآور شد:‌ اگر زیرساخت‌ها آماده و شرایط مهیا شود حتی بیشتر از این ظرفیت در کشور ما موجود است مشروط بر اینکه روی زیرساخت، کار بنیادین و اساسی صورت بگیرد.

نظر شما