شناسهٔ خبر: 176906 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

نقش پُر رنگ وزارت نیرو و نفت در تقویت دیپلماسی اقتصادی/ ایران به کریدور انتقال انرژی تبدیل می‌شود

رحیمی مظفری عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نقش وزارتخانه‌های نیرو و نفت را در بهبود دیپلماسی اقتصادی را پررنگ دانست و گفت: انتظار ما از دستگاه دیپلماسی کشور فعال تر کردن کریدور انتقال انرژی است.

به گزارش «نماینده»، عبدالعلی رحیمی مظفری درباره دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم گفت: دیپلماسی انرژی دولت آیت الله رییسی که از طریق وزارتخانه‌های نیرو و نفت دنبال می‌شود، در ارتقاء روابط ایران با کشورهای همسایه نقش پررنگی داشته است.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس افزود: البته برای اینکه در حوزه سیاسی توانایی چانه زنی با دیگر کشورها را داشته باشیم باید در تامین انرژی منطقه و جهان نقش پر رنگ‌تری داشته باشیم، اثرگذاری صرفا مربوط به فروش حداکثری نفت و گاز نیست. بلکه به معنای نقش پر رنگ در حوزه انرژی در بین کشورهای منطقه و حتی جهان است.

وی تصریح کرد: کشور ترکیه  از منابع بزرگ انرژی برخوردار نیست ولی با توجه به کریدوری که در منطقه ایجاد کرده است، اثرگذاری خود را در منطقه افزایش داده است.

رحیمی مظفری با تاکید بر اینکه برای بهبود دیپلماسی اقتصادی باید ایران را به کریدور انتقال انرژی تبدیل کرد، گفت: این کریدور می‌تواند در بخش‌های برق،‌ گاز، نفت، حوزه آب‌های سرزمینی و فراسرزمینی فعال باشد. با این دیدگاه ارتقای روابط اقتصادی ایران باکشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، کشورهای همسایه و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توان ایران را به کریدور انتقال انرژی تبدیل کرد.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس درباره سفر رییس جمهور ترکمنستان به ایران گفت: پیش از این اختلاف‌هایی بین ایران و کشور ترکمنستان در حوزه انرژی و در دولت قبل وجود داشت. اما سفر رییس جمهور ترکمنستان به ایران و این رفت و آمدها بین روسای جمهور دو کشور سبب تسهیل و تثبیت تصمیم گیری در سطوح پایین‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: محور دیپلماسی هر کشوری، وزارت امور خارجه است و پیش از این دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در وزارت خارجه فقط در حد مسائل سیاسی بود. در حالی که باید دیپلماسی را در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی،‌ کشاورزی و ... تقویت کرد.

این نماینده مجلس یادآور شد: گاهی کشور در معرض هجوم فرهنگی کشور دیگری است که در این شرایط باید دیپلماسی فرهنگی را فعال کرد. همچنین در برخی مواقع هم نیاز به فعال شدن دیپلماسی کشاورزی است. در بخش صنعتی، معدنی و دیگر حوزه‌ها هم باید دستگاه دیپلماسی و سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف، ورود کرده و نسبت به فعال کردن این بخش‌ها اقدام کنند.

رحیمی مظفری با بیان اینکه در دولت گذشته دستگاه دیپلماسی کشور صرفا نهادی سیاسی بود، خاطرنشان کرد: وزارت خارجه در دولت فعلی بسترها را برای فعالیت بیشتر فراهم کرده است و اتفاقات مثبتی در همین چندماه در وزارت خارجه رقم خورده است. اما با توجه به نگاه ارزشمندی که دولت سیزدهم به مباحث اقتصادی دارد، انتظار می‌رود این روند ارتقاء یابد.

نظر شما