شناسهٔ خبر: 176826 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

توسعه روابط اقتصادی و سیاسی تهران- عشق آباد برای دو کشور سودمند است

صفائی دلوئی نماینده مردم گناباد گفت: ایران و ترکمنستان اشتراکات فرهنگی زیادی دارند و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور می تواند برای طرفین سودمند باشد.

به گزارش «نماینده»، محمد صفایی با اشاره به سفر رییس جمهور ترکمنستان به تهران توسعه روابط تجاری با همسایگان  را رمز موفقیت کشور عنوان کرد و گفت: ایران و ترکمنستان با توجه به اشتراکات  فرهنگی روابط دیرینه و عمیقی دارند و توسعه روابط دو کشور می تواند مبادلات تجاری طرفین را تقویت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: توسعه زیر ساخت های نقاط مرزی کشور باید مورد توجه دولت قرار گیرد زیرا یکی از عوامل رشد  اقتصادی توسعه زیر ساخت های در حوزه حمل و نقل و عمرانی است تا حجم صادرات افزایش یابد.

نماینده مردم گناباد یادآور شد: در دولت یازدهم، وزیر نفت در مورد ترکمنستان دچار خطای شد و مطالبات گاز ترکمنستان را پرداخت نکرد آنها به دادگاه لاهه شکایت کردند و ارتباط بین دو کشور سرد شد اما خوشبختانه در دولت سیزدهم رویکرد حوزه دیپلماسی تغییر کرد و ارتباط خوبی  با کشورهای همسایه برقرار شد.

صفایی با اشاره به قرارداد سوآپ گازی ترکمنستان گفت: این قرارداد به نفع ایران و ترکمنستان است امیدواریم که دولت همت بلندی  انجام دهد  با مهندسی ریلی شرق کشور دریای عمان را  به آسیای مرکزی متصل کند چون ایران عضو پیمان شانگهای است  و ۴۲ درصد جمعیت و ۲۵ درصد تولید ناخالص جهان در حوزه شانگهای است ، آنها مصرف کننده انرژی  هستند و  ایران تولید کننده  است بنابراین شرایط ایجاب می کند که ما روابط خود را با کشورهای عضو شانگهای به ویژه ترکمنستان گسترش دهیم.

وی افزود: در صورت احداث ریل آسیای مرکزی به دریای عمان  کشورهای آسیای میانه می توانند محصولات خود را به دیگر کشورها صادر کنند  اگر این اقدام انجام شود تاثیر زیادی در روابط ایران با کشورهای آسیای میانه خواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز امیدواری از توسعه روابط تهران- عشق آباد گفت: ایران می تواند در انتقال محصولات ترکمنستان به دیگر کشورها پیش قدم باشد و نیازهای بازار ترکمنستان در حوزه لوازم خانگی و کالاهای مصرفی را تامین کند و در این چندین ماه  با شروع بکار دولت سیزدهم، مسائل این حوزه پیشرفت خوبی کرده است  و روابط تجاری عمیق تر با کشور  دوست و همسایه ترکمنستان برقرار شده است

نماینده مردم گناباد با اشاره به مشترکات فرهنگی دو کشور بیان داشت:در حوزه تاریخی ، مذهب و زبان اشتراکات زیادی بین دو کشور وجو دارد  و محصولات ایران مورد پسند مردم ترکمنستان است  که مسلما توسعه  این روابط می تواند  برای دو کشور سودمند باشد.

نظر شما