شناسهٔ خبر: 176793 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مجلس به سمت تصویب قوانین با کارآمدی بلندمدت حرکت کند

محمدمهدی زاهدی431 نماینده مردم کرمان در مجلس با تأکید بر خودداری نمایندگان از ارائه طرح‌های احساساتی بر اساس جو جامعه که تنها برای ۲سال کاربرد دارند، گفت: قوانین باید پایدار، شفاف، کارآمد و غیرقابل تفسیر باشند.

به گزارش «نماینده» محمد مهدی زاهدی ، با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر نگاه بلندمدت در وضع قوانین، گفت: مجلس باید از مصوبات روزمره ای خارج شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: گاهی احساسات و جو به وجود آمده در خارج از مجلس باعث تدوین طرحی در مجلس می شود که پس از بررسی به تصویب می رسد اما ممکن است نهایتا برای ۲ سال کاربرد داشته باشد.

وی افزود: این اتفاقات در حالی رخ می دهد که قوانین ۱۰۰ ساله و ۲۰۰ ساله در برخی کشورها به تصویب رسیده که تا کنون نیز تغییر نکرده است، از این رو قوانین باید پایدار، شفاف و کارآمد باشند و در کنار آن آزمایشی و قابل تفسیر نبوده و نیاز به اصلاح نداشته باشند.

زاهدی در ادامه با اشاره به لزوم تدوین ساختار اساسی برای بودجه، افزود: لازم است مجلس برای اصلاح ساختار بودجه به نوعی تدبیر کند که شاخص بندی موجهی برای آن ایجاد شود تا هر کس نتوانند بر اساس منافع صرفا منطقه ای در صحن مجلس اظهارنظر کند.

وی در این خصوص با ذکر مثالی ادامه داد: در جریان بررسی بودجه بارها دیده ایم که با پیشنهادی برای یک روستا امکاناتی قرار داده شده که اصلا موضوعی کلان نیست لذا باید در وهله اول به این امر معتقد شویم که اگر شاخص های اصلی در چارچوب منافع بلندمدت نباشد، در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به بخشی از تأکیدات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص موضوع تمدن اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار می رفت مجلس برای تحقق این موضوع، دستوری به کمیسیون های مختلف حسب شرح وظایف آنها دهد تا در زمان مشخصی خط مشی ها را مشخص کنند که زمان تدوین برنامه هفتم توسعه، چارچوب ها مشخص باشد و به سمت ایجاد یک تمدن اسلامی بر اساس بیانات رهبری حرکت کنیم.

نظر شما