شناسهٔ خبر: 176659 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مجلس یازدهم به مطالبه مردم پاسخ داد؛ بستر برای واردات مدیریت شده خودرو فراهم شد

تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: از آنجا که واردات خودرو مطالبه مردم بود و خودروسازان نیز نمی‌توانستند نیاز داخل را تامین کنند، نمایندگان مجلس یازدهم به خواسته جامعه پاسخ دادند و با پیگیری بسیار بستر تصویب قانون ساماندهی بازار خودرو را فراهم کردند.

به گزارش «نماینده»، عزت اله اکبری تالارپشتی  با اشاره به ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: براساس این قانون، مجوز واردات مدیریت شده خودرو صادر شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با تنظیم آئین‌نامه مربوطه بستر اجرایی شدن آن را فراهم کند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود:  از آنجا که واردات مطالبه مردم بود و خودروسازان نیز نمی‌توانستند نیاز داخل را تامین کنند، نمایندگان مجلس یازدهم به خواسته جامعه پاسخ داد و با پیگیری بسیار بستر تصویب قانون ساماندهی بازار خودرو را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه دولت در حال تدوین آئین‌نامه اجرای قانون واردات خودرو است، به جلسات کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر صمت اشاره کرد و یادآور شد: در این نشست‌ها تاکید شد که آئین نامه اجرای واردات خودرو پیش از تصویب در هیات دولت به سمع و نظر نمایندگان برسد تا نظرات آن‌ها نیز در این آئین‌نامه اعمال شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در تدوین آئین‌نامه واردات خودرو باید از یک سو نیاز مردم به خودرو و از سوی دیگر حمایت از تولید داخل مدنظر قرار گیرد، ادامه داد: در حال حاضر نیاز به خودرو، در بازار انباشت شده است؛ به گفته وزیر صمت، علاوه بر تولید کنونی خودروسازان، بازار خودرو حداقل به 500 هزار دستگاه خودروی دیگر نیز نیاز دارد تا بازار تنظیم شود این در حالی است که خودروسازان داخلی توان تولید این تعداد را ندارند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: نمایندگان مجلس با توجه به مطالبه مردمی، میدان را برای واردات خودرو در اختیار دولت قرار دادند تا دولتمردان بتوانند با نیازسنجی درست آئین‌نامه اجرایی را تدوین و قانون خودرویی مجلس را اجرا کنند.

اکبری تالارپشتی ادامه داد: هرچند دغدغه مردم در حوزه خودرو، دلیل اصلی ما برای تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو بود اما وکلای مردم در خانه ملت نگاهی نیز به ارتقا کیفیت خودروهای داخلی نیز داشتند زیرا واردات مشوقی برای افزایش کیفیت و استاندارد خودروهای تولیدی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط دو خودروساز بزرگ در کشور فعالیت می‌کنند و به خودروسازان بخش خصوصی میدان داده نشده، افزود: دولت به نوعی پدر همه است و باید با یک چشم به همه نگاه کند و امتیاز و فرصت‌های موجود را در اختیار همه قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت رقابتی کردن خودروسازی در کشور، تصریح کرد: نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم نمی‌پذیرند که خودروهای تولید شده توسط خودروسازان جوابگوی نیاز مردم نباشد، انتقاد و ایرادات بسیاری به آن‌ها وارد باشد و با وجود اینکه این خودروها از کیفیت و ایمنی لازم برخوردار نباشد، قیمت بالایی نیز داشته باشند، این وضعیت موجب شد که وکلای مردم در خانه ملت به موضوع ورود کرده و با هماهنگی سایر قوا واردات مدیریت شده را نهایی کنند.

اکبری تالارپشتی با بیان اینکه خودروهای تولیدی باید از نظر ایمنی و قیمت مناسب باشند و نظر مردم را تامین کند، افزود: در شرایطی که دنیا به سمتی رفته که خودروهای تولیدی در هر 100 کیلومتر، نیم لیتر بنزین مصرف می‌کند، باید خودروسازان داخلی نیز به این سمت و سو بروند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تاثیر قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: با این قانون از یک سو بستر تولید خودروهای باکیفیت و ایمن فراهم می‌شود از سوی دیگر زمینه رشد تیراژ تولید خودروسازان ایجاد خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه دولت باید با وضع تعرفه، واردات خودرو را مدیریت کند، ادامه داد: دولت می‌تواند واردات هر خودوریی را با تعرفه کنترل کند.

نظر شما