شناسهٔ خبر: 176594 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

خودروهای وارداتی باید برای اقشار متوسط جامعه قابل استفاده باشد

کریمی رئیس هیأت تفحص از صنعت خودرو گفت: خودروهای وارداتی باید برای قشر متوسط قابل خرید و استفاده باشد نه اینکه ما با واردات خودروهای لوکس هم منابع ارزی کشور را هدر دهیم و هم اینکه این خودروها به درد عموم مردم نخورد.

به گزارش «نماینده»، علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به بحث واردات خودرو به کشور گفت: با قانون بودجه ۱۴۰۱ مقرر شد ضوابط واردات خودرو توسط هیأت دولت تصویب و تعیین شود، اما در مورد واردات در این حوزه باید چند نکته مدنظر قرار گیرد و در مصوبه دولت این موضوعات تعیین تکلیف شود.

وی افزود: نکته اول این است که شرکت‌هایی که خودروهای آن‌ها به کشور وارد می‌شود باید در ایران نمایندگی و خدمات پس از فروش داشته باشند و کار تأمین قطعه را نیز برای مصرف‌کنندگان داشته باشند.

وی اظهار داشت: واردات این خودروها نباید اینگونه باشد که برخی خودروهایی که به کشور وارد شده‌اند هیچ خدمات پس از فروشی نداشتند و مردم برای تأمین قطعات و یا تعمیر و نگهداری خودروهای خود با مشکل مواجه شدند.

کریمی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که ما منطقاً باید واردات خودرو را به سمتی هدایت کنیم که امکان انتقال فناوری و دریافت سطح بالاتری از فناوری در حوزه صنعت خودرو برای ما فراهم شود و ما فقط به نگاه تجارت به این موضوع نگاه نکنیم بلکه واردات خودرو باید محملی باشد برای ارتقای کیفیت خودروهایمان.

وی افزود: بنابراین خودروهایی که به کشور وارد می‌شوند باید به ایجاد فضای رقابتی در بازار و ارتقای خودروها در کشور کمک کند.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی اظهار داشت: نکته دیگر اینکه نوع خودروهایی که به کشور وارد می‌شود باید به گونه‌ای باشد که خرید آن‌ها برای اقشار متوسط جامعه میسر باشد و ما نباید واردات خودرو را به سمتی سوق دهیم که خودروهای لوکس و اشرافی و گرانقیمت به کشور وارد شود.

کریمی خاطرنشان کرد: واردات خودروهای لوکس به کشور هیچ تأثیری بر تقاضا در بازار ما ندارد، چرا که خریداران خودرو در بازار و واردات خودروهای لوکس هیچ تأثیری در کاهش تقاضا در بازار خودروی کشور ندارد.

وی افزود: نکته دیگر این است که واردات خودروهای لوکس ارزبَری‌های زیادی دارد و واردات این خودروها بار سنگینی را به منابع ارزی کشور وارد می‌کنند و در این شرایط فعلی در محدودیت منابع ارزی، واردات خودروهای لوکس کار منطقی نیست.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو اظهار داشت: دولت باید یک سقف ارزشی برای خودروهای وارداتی تعیین کند تا واردات به سمت خودروهای لوکس و گرانقیمت هدایت نشود.

نظر شما