شناسهٔ خبر: 176564 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اصلاح ارز ترجیحی منجر به حذف «حق دلالی» از خریدهای خارجی شد

آصفری نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور با اشاره به اصلاح ارز ترجیحی و کاهش واردات و خرید جنس خارجی گفت: در این خریدها برخی افراد پورسانت‌ دریافت می‌کردند که با اصلاح ارز ترجیحی این پورسانت‌ها هم حذف شد.

به گزارش «نماینده»، محمدحسن آصفری نایب کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی  با اشاره به ضرورت توجه به شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: توجه به دانش بنیان‌ها موجب افزایش اشتغالزایی و همچنین افزایش قدرت چانه زنی در عرصه بین‌الملل  با کشورهای خارجی به دلیل استقلالی که در تولید پیدا می کنیم می‌شود.

وی افزود: اگر قانون دانش بنیان مصوبه مجلس به درستی اجرایی شود بخش عمده‌ای از مشکلات شرکت های دانش بنیان حل می شود.

نایب کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: علت تمایل صنایع و شرکت های داخلی برای خرید محصولات خارجی و واردات این محصولات پورسانت های بالایی است که در این خریدها نصیب برخی افراد خاص می شود که با حذف ارز ترجیحی خیلی از این پورسانت‌ها حذف شد.

آصفری تصریح کرد: پولی که در این قراردادها به جیب برخی افراد و نمایندگان خریدار این شرکت‌ها و کشورهای خارجی می‌رود و عواید شخصی که از این خریدها به جیب عده ی زیادی می‌رود از جمله بزرگترین دلایلی است که این شرکتها تمایل به خرید محصولات خارجی پیدا می کنند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: باید به سمت خروج از وابستگی به کالاهای خارجی پیش برویم و دلایل عدم اقبال عمومی و دستگاه‌های دولتی از شرکت‌های دانش بنیان و مهاجرت برخی افراد نخبه و صاحب شرکت های دانش بنیان به خارج آسیب شناسی و مرتفع شود.

آصفری افزود: به عنوان مثال یکی از مشکلات موجود در کشور ما خام فروشی فرآورده های نفت و گاز است. برای عبور از خام فروشی فرآورده های نفت و گاز باید به محصولاتی در حوزه پتروشیمی تبدیل شود تا قابلیت فروش و صادرات داشته باشد و به همین دلیل صنایع پتروشیمی و نفت باید به سمت برقراری ارتباط با شرکت های دانش بنیان گام بردارند.

نظر شما