شناسهٔ خبر: 176502 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

رهبر انقلاب با نمایندگان اتمام حجت کرد/ مجلس نباید در انتصاب مدیران دخالت کند

علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب حجت را بر نمایندگان مبنی بر عدم دخالت در انتصابات تمام کردند، اظهار داشت: دخالت نمایندگان در انتصابات ابزارهای نظارتی مجلس را کُند می‌کند.

به گزارش «نماینده»، علی کریمی فیروزجایی درباره دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب گفت: تفکیک قوا یکی از اصول مترقی قانون جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه دخالت در امور قوه مجریه موجب به هم ریخته شدن نظم کشور و روند فعالیت قوا می‌شود و بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، باید با همکاری و تعامل دولت و مجلس امورات مردم را پیش برد.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: رهبر معظم انقلاب در این دیدار تاکید فرمودند هر گونه دخالت و فشار از سوی نمایندگان برای عزل و نصب‌ها در دستگاه‌های اجرایی مغایر قانون و هم مغایر شرع است و سبب آشفته شدن نظام اداری کشور می‌شود.

نماینده مردم بابل عنوان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب استدلال فرمودند، اگر قرار باشد مدیران اجرایی از سوی نمایندگان مجلس انتخاب شوند، مقام بالا دستی که مسئول انتخاب آن فرد است، نمی‌تواند نسبت به ایرادات و اشکالاتی فرد توصیه شده، ورود کند و توانایی نظارت دقیق و صحیح هم از نماینده سلب خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تاکید کرد: قطعا آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات است و حجت را بر نمایندگان تمام کردند. به ویژه اینکه ایشان به موضوع عدم فشار نماینده به دستگاه‌های اجرایی هم اشاره فرمودند و امیدوارم شاهد چنین مواردی نباشیم.

ابزارهای نظارتی نمایندگان با دخالتشان در انتصاب مدیران دولتی، خدشه دار می‌شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه نظارت حق مجلس است، عنوان کرد: نمایندگان با استفاده از اختیارات نظارتی می‌توانند به دستگاه‌های اجرایی که وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند،تذکر دهند. اما نماینده‌ای که در عزل و نصب‌ها دخالت کند، نقش نظارتی خود را تضعیف می‌کند.

وی با اشاره به آیین نامه داخلی مجلس که راهکارهای مختلفی برای توسعه نظارت نمایندگان در دستگاه‌های اجرایی پیش بینی کرده است، گفت: سوال،‌ تذکر، تحقیق و تفحص، اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس و حتی استیضاح و برکناری وزرا از جمله مواردی است که نماینده مجلس می‌تواند از آن برای نظارت بر دستگاه‌های اجرایی استفاده کند و قطعا نباید این ابزار با آلوده شدن نماینده به انتصابات و فشار به دستگاه‌های اجرایی خدشه دار شود.

فیروزجایی ادامه داد:‌ دخالت نمایندگان مجلس درانتصابات دستگاه‌های اجرایی، منطقی و قابل قبول نیست و خوشبختانه در مجلس یازدهم کمترین مداخله از سوی نمایندگان صورت گرفته است.

وی ادامه داد: هرچند که برخی از وزرا با میل خودشان از نمایندگان مجلس یا مجامع آنها مشورت‌هایی را در قبال انتصابات می‌گیرند. اما اختیار انتخاب افراد در این بخش به عهده دولت است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اگر نماینده‌ای از سوی دولت، طرف مشورت واقع شود، به دلیل اشرافی که نمایندگان به مسائل مختلف کشور به ویژه حوزه انتخابیه دارند، قطعا می‌توانند پیشنهادات درستی را به دولت ارائه دهند.

وی درباره وظایف دولتمردان در موضوع انتصابات گفت:‌ دولت این اختیار را دارد که افراد را مطابق ملاک‌ها و معیارهایی که در نظر دارد برای پست‌های مختلف انتخاب کند. رییس جمهور هم بر اساس همین معیارها که صلاحیت‌های فردی و عمومی است، ترکیب هیات دولت و سایر نهادها را انتخاب کردند.

فیروزجایی یادآور شد: البته اگر در انتخاب افراد از گروه‌ها،‌ احزاب سیاسی، ائمه جمعه، شخصیت‌های مختلف با نفوذ از جمله نمایندگان مجلس مشاوره گرفته شود،‌ قطعا این مشورت‌ها برای بهبود امور کشور کارساز و مفید است تا تصمیمات منطقی برای انتخاب افراد اتخاذ شود.

نظر شما