شناسهٔ خبر: 176493 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

واردات خودرو مصرف ارزی را افزایش می‌دهد

جعفر قادری عضوکمیسیون جهش تولید مجلس گفت: الان در شرایطی که ما محدودیت منابع ارزی داریم اگر به سمت واردات کالاهایی که مصرف ارزی را افزایش می‌دهند برویم خودش می‌تواند به تورم داخلی دامن بزند و حتی باعث افایش قیمت خودرو هم بشود.

به گزارش «نماینده»، جعفر قادری در گفتگو با رادیو سلامت برخی مزایا و ملاحظات در موضوع واردات خودرو را بر شمرد.
مشروح گفتگوی یاد شده به این شرح است:
سوال: ممکن است درخصوص واردات خودرو موفق عمل نکنیم. بخشی اش برمی گردد به اینکه دولت خودش را کنار کشیده است و این را به عهده اشخاص حقیقی و حقوقی با لحاظ یکسری شروط قرار داده است. بحث دیگر، قیمت گذاری است. در هر صورت آنچه که اهمیت دارد بحث تصدی گری دولت و قیمت گذاری است. تحت چه شرایطی ممکن است که واردات خودرو منجر به پایش قیمت تولیدات داخلی و حتی افزایش کیفیت خودرو شود؟
پاسخ: در ارتباط با واردات خودرو چند اتفاق باید بیفتد. اول اینکه واردات را دولت اجازه بدهد. دوم اینکه خود دولت از تصدی گری و مالکیت خودرو خارج شود و نقش آن، نقش نظارتی باشد و سوم اینکه بحث قیمت گذاری را دولت دخالت نکند و اجازه دهد خودروسازان خودشان تعیین قیمت کنند و چهارم این که اگر درآمدی از محل واردات خودرو نصیب دولت می‌شود این درآمد را در جای دیگر هزینه نکند. صرف بخش خودرو کند و دانش و فناوری و تکنولوژی تولید خودرو و قطعات خودرو را در کشور ارتقا دهد. این چهار کار اگر انجام شود به نظر می‌رسد که یک بستر و فضا ایجاد می‌شود که ما تولیدات داخلی مان قادر به رقابت با تولیدات خارجی باشد و اجحافی به مصرف کننده نشود. از طرف دیگر، دولت هم وظیفه و نقش نظارتی می‌تواند داشته باشد و در حقیقت تولیدکنندگان در این صورت ورود پیدا می‌کنند و برای اینکه بتوانند رقابت کنند هم کیفیت شان را ارتقا می‌دهند و هم اینکه وارد بازارهای بین المللی می‌شوند تا بخشی از نیازهای ارزی را بتوانند از خارج تأمین کنند. این چندتا اصلاح که در یک بخش‌هایی درکشور شروع شده و دولت تلاش می‌کند که این مسیر را دنبال کند به نظر می‌رسد که بتواند مشکل بخش خودروسازی ما را حل کند.
سوال: یک مطلب مهم، شروطی است که برای واردکنندگان مطرح شده است. شروطی که نشان می‌دهد که همچنان بازار انحصاری خواهیم داشت. آیا شروطی که برای واردکنندگان درنظر گرفته شده است بازار انحصاری را رقم می‌زند؟
پاسخ: یک دغدغه و نگرانی وجود دارد، این که با محدودیت منابع ارزی مواجه هستیم بنابراین اگر بیاییم شرایطی را در پیش بگیریم که بخشی از نیاز ارزی از طریق صادرات خودرو تأمین بشود فشار کمتری به منابع ارزی وارد می‌شود. الان در شرایطی که ما محدودیت منابع ارزی داریم اگر به سمت واردات کالاهایی که مصرف ارزی را افزایش می‌دهد برویم، خودش می‌تواند به تورم داخلی دامن بزند و قیمت خودرو را نه تنها کاهش ندهد بلکه باعث افزایش قیمت خودرو هم بشود. امیدواریم کارهایی که در مجلس انجام دادیم برای تسهیل مجوزهای کسب و کار و کاهش هزینه‌های ورود به کسب و کار و مبادرت به کسب و کار، کمک کند که شرکت‌های بالقوه‌ای که در بخش قطعه سازی خودرو حضور دارند بتوانند وارد شوند و فضای رقابتی را در این بخش داشته باشیم و تحت تأثیر این فضای رقابتی انشاالله زمینه برای تولیدات کیفی در بخش خودرو داشته باشیم.
سوال: اگر این روند را در پیش بگیریم دولت درآمدی نخواهد داشت. این ماجرا عایدی هم برای دولت خواهد داشت؟
پاسخ: در هیچ جای دنیا در مورد هیچ کالایی دولت خودش وارد واردات نمی‌شود. بخش‌های غیردولتی ورود پیدا می‌کنند. دولت از طریق محدودیت‌های تعرفه‌ای یا محدودیت‌های مقداری می‌تواند کسب درآمد کند و در بخش‌هایی که مدنظرش است هزینه کند. البته این درآمدها ایجاب می‌کند که در بخش‌های حمایت از خودرو مورد استفاده قرار بگیرد.

نظر شما