شناسهٔ خبر: 176476 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

پایان رانت و سوداگری با عرضه خودرو در بورس

بورس یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عرضه خودرو در بورس کالا و تاثیر آن در ایجاد تعادل بازار خودرو اشاره کرد و گفت: با این اقدام و نیز تعریف این مدل جدید عرضه خودرو در بورس شاهد جلوگیری از رانت و سوداگری در بازار این کالا خواهیم بود.

 به گزارش «نماینده»، حجت الله فیروزی امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و افزود: سال گذشته و در مجلس یازدهم طرح عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع مطرح شد، حتی این طرح تا ارائه به صحن علنی هم پیش رفت، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد طرح ۲ بحث در این زمینه بودیم.

وی با بیان اینکه دولت جدید به دنبال تنظیم بازار خودرو از طریق برخی از برنامه‌های تعیین شده بود، گفت: عرضه خودرو در بورس نمونه مشابهی را در جهان ندارد که این امر باعث وجود برخی ابهامات در این زمینه شد و طی جلساتی با مسوولان بازار سرمایه به بررسی همه‌جانبه این موضوع پرداختیم تا بتوان از این طریق به نحو احسن از ظرفیت‌های بازار سرمایه در تعادل بخشی بازار خودرو استفاده کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از طرف دیگر با توجه به مجوز مجلس برای واردات خودرو و برداشته شدن محدودیت‌ها و با توجه به مصوبه هیات دولت در جهت فراهم شدن امکان واردات خودرو برای تنظیم‌گری بازار، باعث رفع نگرانی‌ها شده است.

وی یادآور شد: هدف از عرضه خودرو در بورس کالا این است که از طریق تعادل بخشی قیمت خودرو، میزان عرضه و تقاضا شفاف و نیز از سوداگری‌ها جلوگیری شود، همچنین قرار است به‌گونه‌ای عمل شود که مصرف‌کنندگان واقعی بتوانند به خودرو برسند.

فیروزی در پایان عرضه خودرو در بورس کالا را در تعادل بازار خودرو تاثیرگذار خواند و توضیح داد: وقتی مدل جدیدی از عرضه با رقابت سالم ایجاد شود، در تعادل قیمت، جلوگیری از رانت، سوداگری و تنظیم‌گری بازار موثر خواهد بود؛ چراکه در سازوکار بورس کالا همه داده‌ها مشخص است و با ایجاد شفافیت در بازار، بخشی از معضلات فعلی که ناشی از عدم شفافیت است برطرف می‌شود.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

به گزارش ایرنا، پس از عرضه و معامله خودروی کارای تک‌کابین و دو کابین متعلق به یکی از خودروسازان خصوصی کشور، ۵ خودروی جدید نیز در بورس کالا پذیرش شده است تا ظرف روزهای آینده عرضه این محصولات نیز پیگیری شود. اما پرسشی که این روزها مطرح می‌شود این است که شرایط خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟

برای اینکه مشتریان در حراج و خرید خودرو در بورس کالا حضور یابند، باید در بورس کالا کد بگیرند که به هر دو صورت مراجعه حضوری و الکترونیکی این امکان فراهم شده است.

در روش حضوری، مشتری به یکی از کارگزاران بورس (دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار) مراجعه و مدارک و فرم‌های موردنیاز را تکمیل می‌کند. پس از بررسی مدارک توسط بورس کالا، کد مشتری صادر می‌شود. 

در روش الکترونیکی، مشتری دارای کد سجام با مراجعه به سامانه دریافت کد آنلاین بورس کالا، کدملی خود را وارد و پیامک دریافتی از سامانه سجام را که حاوی رمز است، دریافت می‌کند.

با وارد کردن رمز دریافتی، اطلاعات مشتری از سامانه سجام فراخوانی شده و در اختیار بورس کالا قرار می‌گیرد و با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبت‌نام سجام، کد مشتری توسط بورس کالا صادر می‌شود.

برای انجام معامله، مشتریان باید دارای حساب وکالتی متعلق به خود باشند که خدمت حساب وکالتی از طریق اکثر بانک‌ها به مشتریان ارائه می‌شود.

در این زمینه، تمام وجه معامله باید در حساب وکالتی موجود باشد تا در زمان انجام معامله این مبلغ بلوکه شود و پس از انجام معامله به حساب بورس کالا برای تسویه انتقال یابد و حضور در جلسه معاملاتی صرفاً از طریق کارگزاران بورسی انجام می‌شود.

نظر شما