شناسهٔ خبر: 176456 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

وظیفه کمیسیون‌های اقتصادی مجلس برای اصلاح ساختار بودجه دوچندان شده است/ابراز رضایت از عملکرد مجلس و دیوان محاسبات

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه به دلیل کمبود فرصت از زمان تشکیل دولت سیزدهم تا بررسی بودجه توانستیم تنها بخش جزئی از سرفصل اصلاح ساختار بودجه را جهت کاهش ناترازی درآمد و هزینه بودجه ۱۰۴۱ صورت دهیم، گفت: با این حال باید اقدامات جامع و کاملی نیز صورت می‌گرفت که با توجه به تأکید مقام معظم رهبری، وظیفه کمیسیون‌های تخصصی بودجه و اقتصادی مجلس در این خصوص سنگین‌تر خواهدبود.

به گزارش «نماینده»، محمد رضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به دیدار روز گذشته نمایندگان با رهبر معظم انقلاب، گفت: این دیدار بعد از تقریبا 3 سال عدم امکان حضور به دلیل شیوع کرونا صورت گرفت و توفیقی نصیب نمایندگان شد که از نزدیک حضرت آیت الله خامنه ای را زیارت کرده و از نصایح و فرمایشات ایشان استفاده کرده و مسیر حرکت را پایه ریزی کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از نکات مهم مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری، رضایت از عملکرد مجلس البته در کنار ضرورت رفع ایرادات امور جاری مجلس بود که باعث خوشحالی نمایندگان شد و مجلس یازدهم را به عنوان یک مجلس ولایی ماندگار کرد.

وی در ادامه رهنمودهای معظم له در خصوص نظام قانونگذاری و مشکلات مربوط به این حوزه را بسیار حائز اهمیت خواند که باید مد نظر نمایندگان مجلس و سایر ارکان قوه مقننه قرار بگیرد و افزود: فرمایشات ایشان در خصوص لزوم ورود مجلس به تدوین برنامه هفتم به عنوان یک سند پایدار و پیگیری اولویت ها در قالب موضوعات مهم و اساسی بود که در برنامه هفتم با رویکردی مسأله محور باید مد نظر قرار بگیرد.

پورابراهیمی بر همین اساس تصریح کرد: این اولویت ها برای نظام کشور بسیار مهم است و باید مجلس آنها را طبقه بندی کند تا به جای ورود به موضوعات درجه دو و سه، به موضوعات درجه اول تمرکز کند که این مهم از تأکیدات ایشان بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به انتقاد رهبری معظم درباره عدم اصلاح بخشی از ساختار بودجه، عنوان کرد: ما از زمان شکل گیری دولت سیزدهم اعلام کردیم تنها بخش جزئی از سرفصل اصلاح ساختار بودجه برای کاهش ناترازی درآمدی و هزینه ای بودجه 1401 صورت گرفته است که باید بصورت جدی پیگیری شود.

وی یادآور شد: گرچه بین استقرار دولت سیزدهم تا ارائه بودجه زمان زیادی نداشتیم اما بازهم باید اقدامات جامع و کاملی انجام می دادیم که نشد و نتیجه آن عدم رضایت رهبر انقلاب از بودجه 1401 بود که وظیفه ما را برای اصلاح ساختار بودجه در سال آینده دو چندان می کند و قطعا کمیسیون های تخصصی برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس در این خصوص اقدامات جامع در نظر خواهند گرفت.

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به تأیید عملکرد دیوان محاسبات از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: محاسبه بودجه شرکت های دولتی طی سال های گذشته مغفول مانده بود که ورود دیوان محاسبات به این مهم، تأیید رهبر انقلاب را به دنبال داشت البته گزارش های اولیه دیوان نیز مقدماتی است و آنچه باید به صورت کامل مد نظر قرار گیرد تحلیل دقیق صورت های مالی شرکت های دولتی و آسیب شناسی و ارائه راهکار در خصوص شرایط فعلی است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در ادامه با بیان اینکه بیش از 60 درصد شرکت های دولتی زیان ده هستند در حالی که بودجه آنها به طور میانگین 2 تا 2.5 برابر بودجه عمومی کشور طی سال های اخیر بوده است، عنوان کرد: از این رو ورود دیوان محاسبات به این موضوع بسیار مهم و اساسی است و البته باید گزارش ها دقیق تر ارائه شده و از نظر جامعیت نیز باید سرفصل های مختلف دامنه شمول گزارش دیوان در خصوص بودجه بانک ها و شرکت های دولتی نیز گسترده شود.

وی همچنین یادآور شد: مرکز پژوهش ها به عنوان بازوی تخصصی در مجلس شورای اسلامی سال ها در حال فعالیت بوده و اقداماتی صورت داده اما مهم این است که باید بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب، این مرکز را تقویت کنیم تا رویکردهای زیرساختی و محتوایی آن به منظور ارائه گزارش ها و تدوین طرح های دقیق، به عنوان ظرفیتی مهم برای نظام اقتصادی و سیاسی کشور باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه تقدیر معظم له از عملکرد مجلس و اقدامات نمایندگان باعث خشنودی شده اما کار ما را نیز سنگین تر خواهد کرد، خاطرنشان ساخت: دغدغه نمایندگان برای استمرار مسیر انقلابی گری، تبدیل به یک فضای شده که بتوانند بعد از این فرمایشات، مسیر 2 ساله را در همکاری و تعامل پیش برده و شرایط ویژه ای در حوزه های مختلف به ویژه اقتصادی برای کاهش فشارها و افزایش توان معیشتی مردم و جوانان فراهم کنند./

نظر شما