شناسهٔ خبر: 176393 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تخلفات اعضای شورای شهر به دستگاه های نظارتی و قضایی گزارش می شود

نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس از جدیدترین اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش «نماینده»، روح الله نجابت با اشاره به جلسه روز گذشته(یکشنبه اول خردادماه) کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با حضور کارشناس مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط در دستور کار بود در این جلسه، مدل انتخاب شهرداران با رأی مستقیم یا غیر مستقیم مردم یکی از موارد بحث شده در کمیسیون بود.

نماینده مردم شیراز و ورزقان در مجلس بیان کرد: شرایط احراز تصدی سمت شهردار، دیگر موضوعی بود که در این جلسه کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم‌گیری در این خصوص به پس از تعیین تکلیف رویه انتخاب شهردار موکول شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه مواد طرح مذکور اصلاح شد، تشریح کرد: در  تبصره «۲» ماده (۸۹) اصلاح شد که وزارت کشور، استانداران و فرمانداران، سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه‌های نظارتی بر اساس مسئولیت نظارتی خود موظفند موارد تخلف اعضای شوراهای استان‌ها، شهرها و روستاها را به هیئت‌های مذکور در این ماده جهت رسیدگی ارجاع نمایند. این اقدام مانع رسیدگی مراجع صالح قضایی نخواهد بود.

این نماینده مجلس افزود: همچنین یک تبصره به عنوان تبصره «۳» به ماده (۸۹) الحاق شد که می گوید هیئت‌های نظارت بر عملکرد و حل اختلاف شوراها موظفند رأساً یا بنا به درخواست هریک از اعضا برای انجام وظایف نظارتی با شوراها و دیگر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مکاتبه نمایند و آنها مکلفند همکاری لازم را با هیئت‌ها به عمل آورده و اطلاعات، اسناد و مدارک درخواستی را با رعایت موازین شرعی و قانونی در اختیار آنها قرار دهند. استنکاف از اجرای این حکم مستوجب مجازات مقرر در ماده ۵۶۹ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی - تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه یک تبصره به عنوان تبصره «۴» به ماده ۸۹ طرح مذکور الحاق شد گفت: در این  تبصره ۴ گفته شد هیئت‌های نظارت بر عملکرد و حل اختلاف شوراها علاوه بر وظایف مقرر در این قانون، موارد تخلف یا جرم از سوی شوراها یا اعضای آنها را باید به مقامات و دستگاه‌های نظارتی و قضایی گزارش کنند.

نظر شما