شناسهٔ خبر: 176310 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

ریشه‌ی فساد در نبود شفافیت است

بحرینی رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه‌ی داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها گفت: ریشه فساد و ناکارامدی در نبود شفافیت است.

به گزارش«نماینده»، محمدحسین حسین زاده بحرینی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه این طرح بسیار گسترده است و مجلس می‌داند وارد کار بسیار دشواری شده است افزود: مطالبه‌ی عمومی که مهم‌تر از مجازات قضایی است پس از تصویب این طرح ایجاد خواهد شد.
وی اضافه کرد: این کار به دلیل ایجاد کارآمدی و کاهش فساد نقطه عطف در حکمرانی جمهوری اسلامی است.
رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به اینکه ماده ۵ این طرح هنوز تصویب نشده گفت: با تصویب این ماده همه‌ی ارکان حاکمیت خود را موظف می‌دانند کارها، هزینه‌ها و... را شفاف کنند.
آقای حسین زاده بحرینی گفت: مجلس سامانه‌ای با نام پارلمان مجازی ایران دارد که این سامانه، ارتباط مجلس و نماینده‌ها با مردم است.
وی افزود: اکنون تقریبا همه این‌ها غیر شفاف است و تنها موضوع شفاف مذاکرات صحن علنی مجلس است.
حجت الاسلام آزادی خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با بیان اینکه مردم علاقمندند شفافیت را در لایه‌های دیگر نظام به جز مجلس شورای اسلامی ببینند گفت: پول و اعتبار فقط در مجلس نیست بلکه وزارتخانه ها، سازمان ها، شرکت‌های دولتی، نهادهای وابسته، و نهادهای عمومی غیر دولتی نیز ردیف بودجه و اعتبار دارند که باید عملکرد آن‌ها شفاف شود.
وی افزود: جریان‌های خاصی می‌گفتند که مجلس شورای اسلامی با طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها می‌خواهد طرح شفافیت ارای خود را از ذهن‌ها حذف کند در حالی که در ماده یک این طرح و در نخستین بند از ماده یک آن، ​ قوه مقننه را مشمول این طرح قرار داده ایم.
وی گفت: مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات کشور و تمامی سازمان و موسسات وابسته موظف هستند شفاف باشند.
نماینده مردم ملایر افزود: به جز مجلس شورای اسلامی، هیئت وزیران، بودجه و دارایی وزارتخانه‌ها نیز باید شفاف شوند.
آقای آزادی خواه گفت: نهادهای عمومی غیر دولتی، شهرداری‌ها، برخی سازمان ها، صدا و سیما، گروه شماره سه قوه قضاییه با همه ارکان، گروه شماره چهار شوراها، شورای عالی استان و شورای شهرستان‌ها باید شفاف باشند.
وی اضافه کرد: همه موسسات خصوصی که ماموریت آن‌ها مانند سازمان نظام پزشکی خدمات عمومی است نیز مشمول این طرح هستند.
نماینده‌ی مردم ملایر گفت: بر اساس این طرح دستگاه‌ها اسناد تاسیس، صورت‌های مالی، همه آرای قطعی، مبالغ تعرفه ها، عوارض و ارائه خدمات، فرصت‌های سرامیه گذاری، فرصت‌های اشتغال و جذب نیروی انسانی، همه فرایندها و مراحل اداری اخذ و صدور هر گونه مجوز و تمامی اسناد بالادستی، قوانین و مقررات حوزه فعالیت خودشان را شفاف در اختیار مردم قرار می‌دهند.
آقای شریعتی نماینده مردم تهران نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: تصویب طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، انقلابی در شفافیت است.
وی افزود: در گذشته بنا بر عدم شفافیت بود مگر جایی که قانون الزام کرده باشد، اما اکنون اصل شفافیت است مگر جاهایی که قانون منع کرده است.
نماینده مردم تهران گفت: افزایش دقت نمایندگان در رای دادن و شنیدن استدلال‌های موافق، مخالف، مطالعه طرح‌ها و لوایح از پیامدهای تصویب این طرح است.

نظر شما