شناسهٔ خبر: 176269 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دولت قبل ۸ سال برای پیگیری سدسازی‌های ترکیه و مقابله با ریزگردها وقت داشت

شیوا قاسمی پور دبیر فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: دولت قبل ۸ سال برای پیگیری سدسازی‌های ترکیه و مقابله با پدیده ریزگردها وقت داشت،‌ ولی اهمال کردند که امروز به اینجا رسیده‌ایم.

به گزارش «نماینده»، شیوا قاسمی‌پور نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تشدید معضل ریزگردها و آلودگی هوا در اکثر نقاط کشور اظهار داشت:‌ معضل آلودگی و گرد و غبار اکثر نقاط کشور را فرا گرفته و آنچه الان به تهران رسیده،‌ سال‌هاست مناطق مرزی غرب کشور را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: در جلسات کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس بارها نسبت به این مسأله تذکر داده شده است؛ واقعیت این است که سدسازی‌های کشور ترکیه باعث خشک شدن مناطق وسیعی از عراق شده و اقداماتی مانند مالچ‌پاشی و گیاه‌کاری هم که قبلا در این کشورها صورت می‌گرفت، در حال حاضر رها شده و انجام نمی‌شود.

دبیر فراکسیون محیط زیست مجلس، با تأکید بر اینکه باید اقدام جدی در این خصوص صورت پذیرد گفت:‌ از سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و امور خارجه انتظار می‌رود همه پای کار بیایند تا این معضل به طور جدی پیگیری و حل شود.

وی با اشاره به جلسه هفته گذشته فراکسیون محیط زیست مجلس با حضور دستگاه‌های مسئول برای پیگیری پدیده ریزگردها گفت: در این جلسه نمایندگان این دستگاه‌ها توضیحاتی ارائه دادند اما این توضیحات کافی نیست و نباید اینطور برداشت شود که هر کسی از خودش به نوعی سلب مسئولیت می‌کند.

قاسمی‌پور تصریح کرد: دولت قبل ۸ سال فرصت داشت، ولی اهمال کرد که امروز به این وضعیت رسیده‌ایم؛ اقداماتی مانند سدسازی در یک روز و دو روز و چند ماه انجام نمی‌شود و سال‌ها زمان می‌برد، پس باید جدی‌تر و سریع‌تر در این خصوص اقدام و پیگیری می‌کردند.

دبیر فراکسیون محیط زیست مجلس تأکید کرد: این فراکسیون و کمیسیون‌های تخصصی مجلس حتما پیگیر موضوع خواهند بود تا علاوه بر آنکه دستگاه‌های فعلی به وظایفشان برای جلوگیری از تشدید این پدیده عمل کنند، با اهمال‌ها و سستی‌های صورت گرفته نیز برخورد شود.

نظر شما