شناسهٔ خبر: 176244 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

راه اندازی بخش مادر و کودک در 27 بوستان پایتخت/ خطر از بیخ گوش مترو تهران گذشت

سروری نایب رئیس شورای شهر تهران توضیحاتی درباره ارائه تسهیلات مسکن به شهروندان، آخرین اقدامات در قرارگاه جمعیت،‌احیای بافت فرسوده، راه‌اندازی بخش مادران و کودکان در بوستان‌ها، تجهیز انبارهای مترو و... ارائه داد.

به گزارش «نماینده»، انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال جاری برگزار شد. این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششم در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. حدود 8 ماه یعنی بیش از 200 روز از فعالیت مدیریت شهری جدید می‌گذرد و در این مدت شهرداری در حوزه های مختلف از جمله تغییر و تحول در شهر، کمک در تسریع واکسیناسیون،کاهش آسیب‌های اجتماعی، تامین مسکن و ... ورود یافته و گام‌های بزرگی در این راستا برداشته است.

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله  آخرین وضعیت سلامت جسمانی مهدی چمران، ارائه تسهیلات مسکن به شهروندان، آخرین اقدامات در قرارگاه جمعیت،‌احیای بافت فرسوده، راه‌اندازی بخش مادران و کودکان در بوستان‌ها، تجهیز انبارهای مترو و ... با پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

به زودی مفاد و جزئیات قرارگاه جمعیت توسط شهردار پایتخت ارائه خواهد شد

علیرضا زاکانی شهردار تهران اخیرا اعلام کرده که تسهیلاتی جهت تشویق فرزندآوری و افزایش جمعیت توسط شهرداری تهران و در قالب قرارگاه جمعیت در نظر گرفته شده است آیا این تسهیلات نیاز به مصوبه شورای شهر دارد؟

بستگی به نوع تسهیلات دارد هنوز برنامه‌های کامل قرارگاه جمعیت برای شورای شهر تهران تشریح نشده است و قرار است علیرضا زاکانی شهردار تهران توضیحاتی در این راستا به اعضای شورای شهر ارائه و گزارش مفصلی داده شود همانطور که در مورد قرارگاه سلامت، قرارگاه اجتماعی و ... توسط ایشان گزارش داده شد.

بنابراین منتظر هستیم که موضوعات کلی اعلام شود اگر از ظرفیت قانونی دستگاه‌ها استفاده شود نیاز به هماهنگی با شورای شهر ندارد ولی اگر بخواهند تصمیمات جدید مالی اتخاذ کنند باید قطعا شورای شهر در این راستا مصوبه‌ای تصویب کند اکنون در جریان ریز جزئیات برنامه‌ها نیستیم و ان‌شاءالله به زودی مفاد و جزئیات قرارگاه جمعیت ارائه خواهد شد و تصمیم‌گیری‌های مناسب جهت تشویق فرزندآوری و افزایش جمعیت توسط مدیریت شهری اعلام می‌شود.

همچنین به طور کلی فعالیت‌ها در قرارگاه به صورت چند وجهی برای حل معضلات اجتماعی در نظر گرفته می‌شود. پیش از این حلقه گمشده کارها این بود که نهادها فقط به صورت بخشی عمل می‌کردند ولی اکنون در فضای تجمیعی هر نهاد و دستگاه نقش پازل را اجرا می‌کنند راه برون‌رفت از مشکلات و معضلات قطعا همین در نظر گرفتن قطعه‌های پازل و نگاه فرابخشی است و کلا در تفکر تشکیل قرارگاه هم همین مسأله هم‌افزایی فراگیر است.

مسکن مهم‌ترین مسأله در سبد خانوارهای تهرانی محسوب می‌شود/ نوسازی بافت فرسوده سبب تثبیت و کاهش نرخ مسکن

از قرارگاه مسکن چه خبر و آیا تشکیل این قرارگاه در کاهش نرخ مسکن در پایتخت تأثیرگذار است؟

این موضوع دارای حساسیت‌های بسیار خاصی است چرا که مسکن مهمترین مسأله در سبد خانوارهای تهرانی محسوب می‌شود ما در زمینه احیای بافت فرسوده حساسیت‌های ویژه‌ای داریم و به نظرمان باید اقدامات مضاعفی صورت گیرد بنابراین احیای بافت فرسوده ناپایدار اولویت مدیریت شهری است و اگر این موضوع با موفقیت انجام گیرد نه تنها در ثبات نرخ مسکن بلکه در کاهش قیمت آن هم تأثیرگذار است.

به زودی شاهد تحول بزرگ در زمینه مسکن و ساخت و ساز هستیم

پایتخت ظرفیت‌های خوبی برای مسکن دارد آن هم در حوزه بافت فرسوده که خوشبختانه دولت هم استقبال خوبی کرده و تسهیلاتی در زمینه نهضت مسکن در نظر گرفته‌اند و در توافقات، پذیرفته‌اند تا به طرح مسکن شهرداری این تسهیلات را بدهند.

از طرفی تعاملات خوبی هم بین وزارت راه و شهرداری انجام شده و امیدواریم به زودی شاهد تحول بزرگ در زمینه مسکن و ساخت و ساز در پایتخت باشیم و احیای بافت فرسوده هر چه با قوت انجام گیرد.

دولت مشکل تهیه زیرساخت از جمله تأمین گاز، برق و زمین برای حل معضل مسکن دارد که آماده کردن این موضوعات به تنهایی توسط دولت قطعا زمانبر است ولی شهرداری تهران پیشقدم شد و موضوع تبدیل تهدید به فرصت در بافت فرسوده هم مدنظر قرار داد اکنون کار مشترکی برای تبدیل تهدید بالقوه بافت فرسوده شکل گرفته و در قالب تشکیل قرارگاه مسکن هدفگذاری ساخت 180 مسکن مدنظر بوده است که چند هزار مورد از این مسکن‌ها قبل از سال کلنگ آن زده شد. اکنون هم با همه مناطق 22‌گانه جلسات مربوطه برگزار شده و هر منطقه سهمیه‌های ساخت مسکن را گرفته‌اند.

بیش از ۵۰ درصد در مصوبات شورای شهر در کاهش صدور زمان پروانه بود

 به مردم وعده داده بودیم که جلوی فساد را بگیریم و خدمات روان ارائه دهیم. بیش از ۵۰ درصد در مصوبات شورای شهر در کاهش صدور زمان پروانه بوده و تا خرداد این زمان را از ۱۴ به دو الی سه ماه کاهش خواهیم داد. همچنین ساعت کاری معاونت شهرسازی تا ساعت ۸ خواهد شد تا مردم بتوانند مراجعه کنند.باید توجه داشت که عدم مراجعه حضوری را در دستور کار قرار دهیم و یکی از موضوعاتی که موجب بروز تخلف و فساد است مواجهه افراد متقاضی با مأموران است که باید با دنیای مجازی و سامانه‌های مناسب به حداقل برسد.

وی اظهار کرد: در همین خصوص، دوستان با طراحی که کرده اند و با کمک و نظارت شورای شهر تا چهار ماه آینده مراجعه حضوری تا ۸۰ درصد کاهش خواهد یافت.

 استقبال مادران از بخش مادر و کودک در بوستان‌ها/27 بوستان پایتخت دارای بخش مادر و کودک شد

توسعه بخش مادر و کودک در بوستان‌ها تا کجا پیش رفت و چه اقداماتی در این راستا انجام شده است؟

ببینید استقبال خوبی از این قضیه از سوی مادران شده است در حال حاضر بخش مادر و کودک در 27 بوستان پایتخت راه‌اندازی شده و کمک شایانی به استفاده بانوان به ویژه مادران و کودکان از بوستان‌ها کرده است این مسأله یک صیانت و حفاظتی از حوزه خانواده است.

بعضا گزارشاتی به ما می‌رسید که مادران و  کودکان در برخی از بوستان‌ها ایمن نیستند و برخی توسط افراد شرور و مزاحم دچار آسیب شده‌اند بنابراین برای رفع این موضوع و کاهش تمایل مادران از بوستان‌ها مدیریت شهری تصمیم اتخاذ کرد که در بوستان‌ها بخش مادر و کودک را راه‌اندازی کند که اکنون با جداسازی و اختصاص وسایل بازی برای کودکان همچنین ایمن‌سازی بوستان‌ها در این بخش مادران راحت‌تر می‌توانند از بوستان‌ها استفاده کنند. البته این قضیه فارغ از موضوع بوستان بانوان است که قبلا وجود داشت و کاملا پوشیده است اکنون مبحث جداسازی یک بخش از پارک و بوستان مدنظر است.

اختصاص800 میلیارد تومان اعتبار اضطراری برای مترو تهران

در زمینه بهبود وضعیت مترو چه اقداماتی به لحاظ ایمنی انجام گرفته و در دستور کار قرار دارد؟

ببینید یکی از نگرانی‌ها در مورد مترو تهران کمبود و نبود قطعات مورد نیاز بود و ما مشکلات اساسی در این زمینه داشتیم انبارهای مترو وضعیت مناسبی نداشت و سایه خطر بر سایه مترو پایتخت قرار گرفته بود خوشبختانه 800 میلیارد تومان اعتبار به صورت اضطراری برای این منظور لحاظ کردیم و شکر خدا دوستان محموله‌های شارژ انبار قطعات مترو را به سرانجام رساندند اولین محموله وارد انبار شده و با وجه به هماهنگی‌های صورت گرفته هفته آینده خریدهای دیگری انجام می‌شود و این موضوع سبب رفع نگرانی و ایمن‌سازی مترو خواهد شد.

خطر از بیخ گوش مترو تهران با سرعت عمل و اقدامات جهادی گذشت

از آنجایی که پیش از این قطعات مترو نبود ما مجبور بودیم برخی از واگن‌ها را از خط جدا و قطعه‌هایی از آن را برای واگن دیگر استفاده کنیم همین مسأله ظرفیت مترو تهران را کاهش داده بود و سرفاصله‌ها را بیشتر کرد ولی اکنون با شارژ قطعات و انبارهای مترو نگرانی برطرف شده است و اکنون خطر از بیخ گوش مترو با سرعت عمل و اقدامات جهادی برطرف گذشت.

شهرداری تهران در شرایط سختی شهر را در دست گرفت/کمبود مترو و تاکسی و اتوبوس بسیار ملموس بود 

شرایط در شهر تهران به صورتی بود که نیاز به اقدامات اولیه و اورژانسی وجود داشت. از جمله اینکه موضوع حائز اهمیت مسأله حمل و نقل عمومی بود که با یک افت شدید در این حوزه مواجه بودیم. به طوری که 6300 دستگاه اتوبوس در دوره شورای چهارم در تهران فعال بود که متأسفانه در مدیریت شهری قبلی به شدت تنزل یافته بود و به 2200 تا 2100 مورد رسید و همین مسأله شرایط حمل و نقل عمومی را حاد کرد و آلودگی هوا را هم افزایش داد. شهرداری تهران در شرایط سختی شهر را در دست گرفت. کمبود مترو و تاکسی و اتوبوس بسیار ملموس بود ولی  خوشبختانه اکنون شاهد روند رو به رشد در این زمینه هستیم.

نظر شما درباره جراحی اقتصادی و تصمیم دولت در این زمینه چیست؟

ما شرایط دولت را درک می‌کنم و می‌پذیریم که دولت در ابتدا باید به صورت نقدی یارانه را پرداخت کند.سیاستی که مجلس اتخاذ کردند سیاست بسیار خوبی است و دولت هم با این تصمیم موافقت کردند که پرداخت به صورت بن کارت یا کالابرگ باشد و این سبب می‌شود از افزایش نقدینگی و تورم جلوگیری شود. این کار مهمی است و امیدواریم که شاهد تقویت تولید در کشور باشیم و ببینیم که چرخ تولید در حال چرخیدن است و دولت بتواند از این فرصت تحریم بهترین استفاده کند.

جزئیاتی از افزایش حقوق کارکنان شهرداری تهران

اخیرا اعلام شد ه قرار است حقوق کارکنان شهرداری تهران افزایش یابد جزئیات این موضوع از چه قرار است؟

 لطف‌اله فروزنده معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران در جلسه اخیر هم اندیشی حضور یافت و توضیحاتی از سوی ایشان در رابطه با موضوعات مختلف پیرامون نیروهای انسانی شهرداری و افزایش حقوق مطرح شد. ببینید زمان افزایش حقوق مستلزم روند دولت است. البته علی الحساب شهرداری در این زمینه اقدام خواهد کرد تا دولت اقدامات کلی را انجام دهد که در خصوص این موضوع در جلسه آتی شورا توضیح داده خواهد شد.

بحران و خطر جدی فرونشست

خطر فرونشت در تهران و بسیاری از شهرهای کشور در سال‌های اخیر مداوم هشدار داده شده است آیا شورا اقدامی در این زمینه جهت رفع و کاهش خطر فرونشست زمین انجام داده است؟

 ببینید همانطور که بارها اعلام کرده‌ام بحران کمی آبی و فرونشست زمین باید با دقت پیگیری شود ما به این موضوع توجه داریم. در ماه های اخیر خبرهای بسیار بدی از سراسر کشور به ویژه مناطق تاریخی ما مانند استان ها فارس و اصفهان در زمینه فرونشست زمین می رسد. و هر روز شکل خطرناک تری به خود می‌گیرد. ما با یک بحران جدی مواجه هستیم. در همین تهران هم چند مورد فرونشست زمین داشته‌ایم. قطعا اگر فکری به حال این مشکل نکنیم می تواند تبدیل به یک فاجعه ملی شود. مانند خطرات دیگر نیست که زودگذر باشد. از همین رو ما هم از طریق دولت و هم از طریق کمیسیون کلانشهرها پیگیر هستیم تا علت و راهکار این فاجعه را پیدا کنیم.

خبرهای خوبی از قرارگاه‌های مختلف به گوش می‌رسد

تشکیل قرارگاه چقدر در رفع مشکلات موثر واقع شده است؟

قطعا از اقدامات خوب  مدیران شهرداری تهران این است که نگاه بخشی را کنار گذاشته‌اند و اقدامات تجمیعی در قالب قرارگاه در حال انجام است. سازماندهی‌های بسیار گسترده‌ای در سازه‌های مختلف در قالب قرارگاه انجام شد که آثارش را طی ماه‌های گذشته تا کنون نشان می‌دهد در حال حاضر با اقدامات جمعی و همکاری دستگاه‌های مختلف می‌توان گفت که اکنون آسیب‌های اجتماعی نسبت به قبل کاهش یافته است و در زمینه واکسیناسیون هم همکاری‌های بسیاری در قالب قرارگاه سلامت انجام شد. قرارگاه حمل و نقل و مسکن هم در حال اجرا است و خبرهای خوبی از این دو قرارگاه به گوش می‌رسد برای موضوع جمعیت هم همانطور که اشاره کردم به‌زودی گزارشی از سوی علیرضا زاکانی شهردار تهران در صحن شورای شهر ارائه خواهد شد. 

نظر شما