شناسهٔ خبر: 176197 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

همه آنهایی که مقابل بشار اسد قرار گرفته بودند، در صف ملاقات مجدد با او هستند

احمد نادری رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی با بیان اینکه روابط ایران و سوریه به‌گونه‌ای است که با توجه به منافع و ایدئولوژی مبارزه با هژمونی غرب، موفق بوده است، گفت: تا جایی که امروز همه آنهایی که مقابل اسد قرار گرفته بودند، در صف ملاقات مجدد با او هستند چرا که به اشتباه خود پی برده اند.

به گزارش «نماینده»، احمد نادری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره دوستان و دشمنان سوریه که زمانی ادعای دوستی داشتند اما بعد از ظهور داعش در صف دشمنان آنها ایستادند، گفت: فرمایشات حضرت آقا درباره کلیت دوستان و دشمنان سوریه پیش از بحران و بعد از ظهور داعش بسیار حکیمانه و مبتنی بر مدلی است که جمهوری اسلامی در سیاست خارجی خود از زمان امام(ره) پیش برده و قوام و نهادینه شدن آن توسط شخص رهبری با کارگزاری شهید حاج قاسم سلیمانی اتفاق افتاد و ماندگار شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مدل غربی دوستی و همکاری میان کشورها، اظهار داشت: غرب در دوران پسااستعماری یعنی از دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به بعد، حاکمانی را در پسااستقلال کشورهای منطقه نشاند و تلاش کرد آنها را با اهداف خود هماهنگ کند.

وی افزود: این حاکمان دست نشانده، به نوعی کارگزاران غرب بودند اما در مقاطعی، تاریخ مصرف آنها تمام شد که از نمونه آنها می تواند به قذافی، بن علی، علی عبدالله صالح، حسنی مبارک و غیره .. اشاره کرد که زمانی که تاریخ مصرفشان تمام شد، اعتراضات ملت ها نیز آغاز و کشورهای غربی پشت آنها را خالی کردند چرا که فقط منافع خودشان برایشان مهم بود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در ادامه با بیان اینکه دوستی و همکاری در مدل تعریفی جمهوری اسلامی در فضای بین الملل به گونه دیگری است، ابراز داشت: از ابتدا سیاست خارجی جمهوری اسلامی طی ۴۰ سال اخیر اینگونه بوده که هیچ گاه پشت دوستان خود را خالی نکرده و حتی فراتر از آن، در بزنگاه ها نیز پشت آنها بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی هرگز به دنبال مدل منفعت طلبانه صرف نبوده، عنوان کرد: البته منافع برای ما نیز مهم است اما نکته مهم اینجاست که صرفا به خاطر منافع کار نمی کنیم و حتی حمایت از دوستان خود را بخشی از منافع می دانیم.

نادری در ادامه با اشاره به مدل موفقی که سوریه در این خصوص پیش گرفته است، گفت: از سال ۲۰۱۱ به بعد، تمام جبهه عربی-غربی-عبری مقابل سوریه ایستادند تا بشار اسد جایگاه خود را ترک کند اما ایران پشت او ایستاد تا رئیس جمهور قانونی در جایگاه خود باقی بماند که در این مسیر نه تنها شکست نخوردیم بلکه توانستیم قدرت هایی همچون روسیه را نیز در موضوع سوریه همراه کنیم.

وی افزود: با همراهی روسیه، تقسیم کاری صورت گرفت که هوا در اختیار این کشور و زمین در اختیار ایران بود و در نهایت توانستیم با حمایت های مستشاری سپاه قدس، جایگاه بشار اسد و تمامیت ارضی این کشور را حفظ کنیم.

رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس جهانی(IPU) در پایان با یادآوری حمایت های حافظ اسد در زمان جنگ تحمیلی از ایران، خاطرنشان کرد: امروز پسر او دوست ایران است و این نوع از روابط در کنار منافع و ایدئولوژی مبارزه با هژمونی غرب، موفق بوده است تا جایی که امروز همه آنهایی که مقابل اسد قرار گرفته بودند، در صف ملاقات مجدد با او هستند چرا که به اشتباه خود پی برده اند و می دانند در آینده تاوانی خواهند داد.

نظر شما