شناسهٔ خبر: 176126 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تقویت احزاب لازمه تحول در حوزه حکمرانی است/ افزایش پاسخگویی مسئولان به مردم با فعال شدن احزاب

ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور با اشاره به اراده مجلس یازدهم برای اصلاح قانون احزاب، گفت: فعالیت احزاب به کاهش هزینه‌ها، شفافیت حداکثری، تحول در حوزه حکمرانی و انتقال تجربه‌ها در دوره‌های مختلف کمک می‌کند و مهم تر از همه پاسخگویی مسئولان به مردم است.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل ابوترابی،  در خصوص وضعیت احزاب در کشور، گفت: قانون احزاب در مجلس نهم اصلاح شد و به موجب آن اخذ مجوزهای اصناف و تشکل‌ها از حدود و اختیارات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب خارج شد، این اصلاح قانون احزاب را سخت کرد و سبب شد تا از میزان حزب‌ها کاسته شود.

مجلس پیگیر واگذاری صدور مجوز تشکیل‌ها و اصناف به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، افزود: مجلس یازدهم مصمم است تا با اصلاح قانون احزاب یکبار دیگر صدور مجوز تشکل‌ها، انجمن‌ها و اصناف به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب واگذار شود.

ابوترابی معتقد است: در صورتی که موضوع انتخابات مجلس که مورد اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس است، استانی شود ناخودآگاه انتخابات به سمت حزبی شدن می‌رود. با برگزاری انتخابات استانی افراد ناچارند برای قرار گرفتن در لیست با احزاب همکاری کنند یا مرام نامه حزب را امضا کنند که البته کمک بسیاری به تقویت احزاب و پاسخگویی مسئولان و نمایندگان به مردم نیز خواهد شد.

شفافیت حداکثری و تحول در حوزه حکمرانی به موجب تقویت احزاب

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس یازدهم، اظهار کرد: تا مادامی که این خلاء رفع نشود شوراها، مجلس یا ریاست جمهوری به مردم پاسخگو نخواهند بود زیرا سنگ بنایی به نام حزب نداریم. وقتی احزاب فعال باشند به عنوان شخصیت حقوقی پایدار باید پاسخگوی مردم باشند.

وی تصریح کرد: فعالیت احزاب به کاهش هزینه‌ها، شفافیت حداکثری، تحول در حوزه حکمرانی و انتقال تجربه‌ها در دوره‌های مختلف کمک می‌کند و مهم تر از همه پاسخگویی مسئولان به مردم است. تا وقتی که احزاب در انتخابات تاثیرگذار نباشند نمی‌توان شاهد پاسخگویی، انتقال برنامه‌ها و تجربه‌ها و کاردسازی بود. در ایام انتخابات عموما گروه‌ها و احزاب مختلف تشکیل جلسه می‌دهند و حتی نامزدهایی را معرفی می‌کنند اما چون نمی‌خواهند به مردم پاسخگو باشند، عملکرد حزبی آنها استمرار ندارد لذا پس از انتخابات احزاب غیرفعال می‌شوند.

تشتت دیدگاه‌ در مباحث داخلی، اقتصادی و سیاسی طبیعی است

ابوترابی با بیان اینکه خلاء‌هایی که در رابطه با فعالیت‌های حزبی داریم ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد، گفت: متاسفانه عده‌ای فعالیت‌های حزبی را به موضوعات دینی و اصولی ربط داده و با آن مخالفت می‌کنند. در صورتی که تفکرات مختلف سیاسی در کشور برای رسیدن به هدف مشخص می‌تواند موجب ارایه برنامه‌های متنوع و تحقق تفکر دموکراسی در کشور شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تشتت دیدگاه‌ در مباحث داخلی، اقتصادی و سیاسی در کشور طبیعی است، افزود: تا زمانی که ریشه‌های فرهنگی و نگاه منفی به احزاب را اصلاح نکینم، احزاب فعال نخواهند شد. احزاب یکی از ضروریات کشور برای تحول است و ما برای تحول باید امور محلی را به مردم و محلات واگذار کنیم و به استناد اصول قانون اساسی احزاب را به جایگاه خود برسانیم.

نظر شما