شناسهٔ خبر: 176085 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

مجلس و دولت برای هدفمندی یارانه‌ها اتفاق نظر دارند

عباس پور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رانت خواران ارزی در دولت گذشته مخالف هدفمندی یارانه‌ها هستند، گفت: جراحی اقتصادی دولت در ارز ۴۲۰۰ تومانی با همکاری مجلس و دولت به درستی انجام خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، روح الله عباس پور درباره اصلاح ارز ترجیحی در دولت سیزدهم گفت: در گذشته سه مدل ارز وجود داشت. ارز نیمایی، ارز آزاد و ارز ۴۲۰۰ تومانی که هر کدام از این ارزها مسائل و چالش‌هایی را در اقتصاد کشور ایجاد کردند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن افزود: بر اساس گزارش دستگاه‌های امنیتی برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها، ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کردند، ولی کالایی وارد نکردند و برخی هم کالاهایی که با  ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کردند با نرخ ارز آزاد در بازار به فروش رساندند.

نماینده مردم بویین زهرا و آوج با اشاره به رویه دولت گذشته در نحوه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی که سبب فشار بر اقتصاد کشور و مردم شد، گفت: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم برای جبران تبعات دو نرخی کردن ارز در دولت قبل، به این نتیجه رسیدند که روند اختصاص ارز ترجیحی اصلاح شود و به جای اینکه به افراد یا شرکت‌ها ارز ترجیحی داده شود، به صورت مستقیم به خود مردم با ساز و کاری مانند کالابرگ الکترونیکی، یارانه اعطا شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مجلس و دولت نسبت به اصلاح ارز ترجیحی اتفاق نظر دارند، عنوان کرد: این رویه علاوه بر جلوگیری از فساد، سبب خواهد شد دهک‌های پایین جامعه از منافع یارانه‌ای برخوردار شوند و جلوی رانت و فساد عده معدودی از ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته شود.

عباس پور با تاکید بر اینکه اقدام دولت برای هدفمندی یارانه‌ها کاملا درست است،‌ ادامه داد: بخشی از گرانی‌های کشور به دلیل فسادی ایجاد شده از نحوه اختصاص یارانه پنهان است. البته دولت همچنان روند پرداخت یارانه و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را به برخی از کالاها ادامه خواهد داد ولی قطعا نحوه اختصاص آن تغییر خواهد کرد تا قدرت خرید مردم افزایش یابد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: از طرفی قیمت جهانی مواد غذایی از جمله در نهاده‌های روغنی افزایش یافته و جنگ روسیه و اوکراین هم یکی از دلایل افزایش قیمت مواد غذایی در سراسر دنیا شده است. البته در کشور ما هم گرانی کالاها تاثیر پذیر از قیمت جهانی است و هم به دلیل عدم اختصاص درست ارز ترجیحی به کالاها در دولت گذشته است.

وی درباره اینکه چرا برخی نسبت به جراحی اقتصادی دولت، روند تخریبی درپیش گرفتند، گفت: تخریب دولت برای جراحی اقتصادی توسط برخی افراد و  گروه‌ها به این دلیل است که آنها پیش از این ارز ترجیحی را به جای واردات کالا به هم حزبی‌ها و اطرافیان خود اختصاص می‌دادند و سوء استفاده‌های زیادی در این بخش‌ها صورت می‌گرفت. اما در این مقطع که دولت با روحیه فساد ستیزی جلوی این رانت راگرفته است،‌ آنها برنامه‌های اقتصادی دولت را تخریب می‌کنند.

عباس پور خاطرنشان کرد: عوامل دولت قبل که ارز ۳ هزار تومانی را به ۳۰ هزار تومان رساندند از جمله مخالفان جراحی اقتصادی دولت برای اصلاح  ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند. همچنین عده‌ای دیگر هم به دنبال تسویه حساب سیاسی هستند. ولی با مدیریت دولت و همراهی مردم مشکلات پیش رو حل خواهد شد.‌ ‌

نظر شما