شناسهٔ خبر: 176075 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

افزایش حجم تبادلات اقتصادی حاکی از تغییر رویکرد مراودات ایران با کشورهای همسایه است

عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: سیاست استعمارگران این است که در کشورهای آسیای غربی مرز را به مانع ارتباط تبدیل کنند، از این رو ایران نباید متاثر از سیاست های استعمارگران باشد.

به گزارش «نماینده» محمد عباس زاده مشکینی ، با اشاره به تغییر رویکرد دولت رئیسی در روابط با کشورهای همسایه گفت: در سیاست خارجی هر کشوری ارتباط با همسایگان اولویت دارد، چرا که ارتباط با کشورهای هم مرزهزینه کمتر و فایده بیشتری دارد. ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین همسایگان را دارد از این رو در دولت جدید رویکرد وزارت خارجه تقویت و تعمیق ارتباط با همسایگان است در ماه های اخیر حجم تبادل اقتصادی ایران با برخی از کشورهای همسایه نسبت به قبل از مرداد سال ۱۴۰۰ به بیش از سه برابر رسیده است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس ادامه داد: ایران کشور پهناور است که منابع اقتصادی متنوعی از جمله انرژی، معدن، صنعت، خدمات مهندسی، خدمات پزشکی و سلامت دارد که بسیاری از کشورهای اطراف می توانند نیاز خود را با جمهوری اسلامی ایران تامین کنند. ارتباط دو کشور صرفا در عرصه اقتصاد محدود نمی شود در عرصه هایی چون سیاست، فرهنگ، دفاعی و اجتماعی اثر گذار است.

وی بیان کرد: در شرایطی که اروپایی ها موانع مرزی را به حداقل می رسانند و ویزای شینگن می توان به چند کشور اروپایی سفر کرد، به نوعی اثر مرز را در ارتباطات حذف می کنند اما سیاست استعمارگران این است که در کشورهای آسیای غربی مرز را به مانع ارتباط تبدیل کنند، از این رو ایران نباید متاثر از سیاست های استعمارگران باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مرز نباید مانع ارتباط کشور ما با کشورهای همسایه شود، سیاست دولت جدید در این زمینه سیاست راهبردی است آثار آن عملا خود را نشان داده، اعداد و ارقام این آثار را در میزان تجارت و تبادل اقتصادی با کشورهای همسایه نمایان است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت نیز در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: عمیقا از رویکرد جدید و اهمیتی که جمهوری اسلامی ایران در دوره جنابعالی برای گسترش روابط با کشورهای همسایه و دوست قائل است، خرسندیم.

وی اظهار امیدواری برای میزبانی از رئیسی تصریح کرد: دیدارهای مقامات دو کشور و به ویژه مقامات عالی ایران و کویت می‌تواند به گسترش روابط فیمابین و تقویت تلاش‌های مشترک برای تامین منافع متقابل کمک کند./

نظر شما