شناسهٔ خبر: 175986 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بانک‌ها در حق استان‌های کمتر توسعه‌ یافته جفا نکنند

نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بانک‌ها با معیار منابع و مصارف در پرداخت تسهیلات، به استان‌های کمتر توسعه یافته جفا نکنند.

به گزارش «نماینده»، علی نیکزاد  اظهار کرد: سیستم بانکی در استان‌هایی مانند اردبیل که از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی بزرگ بی‌بهره است با طرح مسئله منابع و مصارف برای اقشار مختلف محدودیت پرداخت تسهیلات را قائل شدند در حالی که این استان و سایر استان‌های محروم کشور از دلار هفت تومانی برای سرمایه‌گذاری استفاده نکرده و از برخی واحدهای صنعتی بزرگ دولتی بی‌بهره هستند.

وی تصریح کرد: این جفا در حق چنین استان‌هایی است که مدیران بانک‌ها بر مبنای منافع و مصارف پرداخت تسهیلات را انجام دهند که ما از طریق مجلس و دولت پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا بانک‌ها دست از کارشکنی در پرداخت تسهیلات برای واحدهای صنفی و صنعتی بردارند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: استانی را سراغ داریم که در سایه یک کارخانه معدنی ۲۵ هزار میلیارد تومان در طول سال سود می‌کند که مقایسه این منابع عظیم درآمدی با استانی نظیر اردبیل که از واحدهای صنعتی بزرگ بی‌بهره است، جفا و ظلم در حق چنین استان‌های کم برخوردار است.

نیکزاد افزود: در دیدار با اعضای اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و بازاریان معتمد و صاحب تجربه اعلام کردیم که در سطح ملی و در اصلاح قانون اصناف سعی خواهیم کرد تا گره به وجود آمده در عضویت اعضا در اتحادیه‌ها را برطرف کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در قانون گذشته افرادی که ۲ دوره متوالی و یا چهار دوره متناوب عضو اتحادیه‌ها بودند، حق عضویت مجدد را نداشتند که قرار شد با اصلاح این قانون از طریق ارائه طرحی به مجلس از سوی نمایندگان، پیگیری‌های لازم انجام شود تا این قانون حذف شده و اصلاح به درستی انجام شود.

نیکزاد اضافه کرد: اشخاص حقوقی در این قانون مشکلی ندارند اما مشکل ایجاد شده برای اشخاص حقیقی است که انتظار می‌رود در سریع‌ترین زمان قوانین به نفع اصناف و اتحادیه‌ها اصلاح شده تا آنها بتوانند از ظرفیت افراد با تجربه و معتمد در بازار استفاده کنند.

وی عمده خواسته بازاریان را یادآور شد و بیان کرد: بازاریان انتظار دارند که اگر دولت دست آنها را نمی‌گیرد، حداقل پای آنها را نبندد و خودشان تلاش کنند تا فرصت اشتغال و فضای مناسب کسب و کار را فراهم آورند.

نیکزاد پرداخت بخشی از جریمه وصولی را به حساب اصناف و بخشودگی مالیات در ایام کرونا را از دیگر مطالبات اصناف و بازاریان اعلام کرد و ادامه داد: به صورت استانی و با همراهی مدیران استان سعی کردیم تا برخی از مشکلات اصناف را برطرف کرده و قول مساعد برای پیگیری حل دغدغه آنها را داشته باشیم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وزیر سابق میراث فرهنگی در وفا نکردن به عهدشان برای تخصیص ۱۶ میلیارد تومان به بازار تاریخ اردبیل در مسیر مرمت و بهسازی تصرح کرد: انتظار داریم که این مشکلات با دست مدیران با کفایت در سطح استان برطرف و گره‌های صاحبان اصناف و اتحادیه‌ها رفع شود.

نظر شما