شناسهٔ خبر: 175984 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

در برنامه ششم توسعه احکام خوبی برای توسعه حمل و نقل ریلی تصویب شده است

کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه احکام خوبی برای توسعه حمل و نقل ریلی تصویب شده و امکانات و تسهیلات ویژه ای نیز پیش بینی شده که در اختیار این مهم قرار گیرد.

به گزارش «نماینده»، علی اکبر کریمی روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت در بازدید از یک شرکت تولیدی صنعتی در اراک اظهار کرد: بازدید از این شرکت به  صورت نمادین شکل گرفت تا در هفته کار و کارگر از کارگران این واحد بازدیدی داشته باشیم، قطعا تلاش این واحدها است که باعث به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد کشور، توسعه اشتغال و رفع نیازهای کشور و زمینه سازی صادرات و ... می شود.

وی افزود: اولین و بزرگترین و مجهزترین واحد ریلی کشور واگن پارس اراک بود و خود به خود در کنار این واحد صنعتی یک خوشه صنعت ریلی داشتیم و شرکت هایی در این زمینه فعالیت داشتند، خوشبختانه این صنعت و خوشه در سالهای اخیر جوانه هایی زد و شاخه های جدیدی از آن رشد کرد که مجموعه های مثل شرکت برفره و فولاد درخشان توانستند در بحث تولید واگن ورود کنند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در خصوص صنعت ریلی، فرصت و ظرفیت عظیمی پیش روی کشور وجود دارد، در برنامه ششم توسعه احکام خوبی برای توسعه حمل و نقل ریلی تصویب شده و امکانات و تسهیلات ویژه ای نیز پیش بینی شده که در اختیار این مهم قرار گیرد.

کریمی با اشاره اینکه کشور ما به لحاظ جغرافیایی شرایطی دارد که در بحث ترانزیت می تواند فعال باشد ادامه داد: متاسفانه به علت عدم وجود زیرساخت ها در زمینه ریل و واگن نتوانسته از این ظرفیت به خوبی استفاده کند.

وی با اشاره به کمبود شدید واگن و تقاضای زیاد در کشور بویژه برای واگن باری اضافه کرد: متاسفانه مشکل اساسی در تولید واگن موضوع تامین مالی است، واگن جزو کالاهای سرمایه ای است و معمولا سیستم بانکی و صندوق های حمایتی به تامین این تقاضا کمک می کنند چراکه بخش ها و واخدهای خصوصی توان تامین مالی ندارند. متاسفانه در این بخش ساز و کار معینی وجود ندارد و بخشی از این کار به دوش تولید کننده ها است که امیدواریم این مشکل در این بخش حل شود.

کریمی عنوان کرد: در راستای توسعه صنعت ریلی در استان و اراک، مصوبه ای از وزارت راه اخذ شده که اراک به عنوان یکی از مراکز اصلی ذخیره استراتژیک کالا مطرح شود، متولی این امر راه آهن است و قرارداد در این خصوص منعقد و تامین مالی شده و مطالعه توسط دانشگاه اراک در حال انجام است.

نظر شما